Jump to content

Kniven er laget av kulelagre


NazarZhuravel

Recommended Posts

Det der var gøy å se! Skikkelig håndtverk.

 

Jeg har null og niks peiling på hvordan kulelagermatriale oppfører seg etter at det blir varmet opp og smidd. Men jeg antar at et kulelager er hardt som pokkern. Er knivbladet passe mykt etter bearbeiding? Slik at man kan sette opp eggen? Altså slipe den skarp.

 

Har du et bilde av en ferdig kniv?

Link to comment
Share on other sites

Utan å vera nokon stor kjennar, vil eg seie karen har godt lag med hamaren!(?)

Sluttar meg til Propell i spørsmålet om korleis eigenskapane til eggen vert?

Det vore interessant a vite kva dei med kunnskap om slikt her på Kammeret meiner om materialvalet? Er det brukbart, og korleis reagerer det på varmen og bearbeidinga? Må det herdast eller anløpast spesielt etterpå?

Det er tydelegvis kule frå eit nokså stort lager, er det mogleg å nytte heile lager av ein mindre dimensjon? Ville det då gje eit slags damaskmønster?

Har høyrt det blir smidd knivar av gamle sagkjeder. Gjev det same effekt? Blir det brukandes, eller ser det berre fint ut?

 

Vis oss gjerne meir! Og også ferdige produkt! :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var 5-6 år lekte jeg med slike kulelager på verkstedet til Statens Veivesen.

 

Det var kulelager fra Anleggsmaskiner og veiskraper fra Bolinder-Munktell.

 

Da er det bare å sikre lagrene i skrotbingen på Metallco.

 

Mvh

Jim114

 

PS: De mindre kulene er kjekke klinkekuler til de små :-)

Link to comment
Share on other sites

Det der var gøy å se! Skikkelig håndtverk.

 

Jeg har null og niks peiling på hvordan kulelagermatriale oppfører seg etter at det blir varmet opp og smidd. Men jeg antar at et kulelager er hardt som pokkern. Er knivbladet passe mykt etter bearbeiding? Slik at man kan sette opp eggen? Altså slipe den skarp.

 

Har du et bilde av en ferdig kniv?

 

Takk. Dessverre ingen bilder av det ferdige produktet enn overraskende sterk og holder god skarphet, men jeg vil ha enda bedre i fremtiden vil holde eksperimentere med baller og gjøre videoen test ferdig bladene.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis er vel kulelagre laget av 52100-stål ? ( SR 101) Gjenfør " knivstål faq" side 1., punkt 3 Blir regnet som veldig brukbart stål til brukskniver, b.l.a mye brukt i macheter. Ser da bort fra at dette er ett hobbyprosjekt av ukjent materiale!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...