Jump to content

Halvauto eller pumpe?


waltvold

Recommended Posts

Hei.

Nå skriver di ikke hva du skal bruke den til eller hva du skal jakte på.

Pumpehagler er holdt for å være driftsikre og robuste men de krever litt mer tilvenning,.. i en stresset jaktsituasjon,.. å arbeide inn rutine med å pumpe inn skudd nr 2.- flere er ikke tillatt å lade med i kongeriket, samme gjelder også for halvauto (men det vet du sikkert).

 

Mitt råd er å gå for halvauto.- krever visserlig at du ikke forsømmer eller helt lar bli å pusse og holde ren, men likevel er en moderne halvauto også å regne som pålitelig og driftsikker.

 

Gode autoer er ikke direkte billig, men du finner de i mange prisklasser.- Dyrest (og best?) er Benneli, Beretta og Browning.

Du finner et hederlig unntak i Baikal 153/155 (se annen, nå aktiv tråd)

 

Halvautoer faller fort i pris,.. virker som brukerne alltid må ha seneste modell,.. så det er mye fint på bruktmarkedet til moderate priser, som sikkert er helt OK også for en student.

 

Sjekk også etter brukt Rem.1100 eller 11/87- gode, men litt tunge våpen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Halvauto defenitivt , jag har haft 2 pump ( Mossberg ) och 11 automater ( Nr. 12 på ingång ) Jag har haft de flesta modeller av Browning

men även Benelli M90 M2 och Beretta 390, mitt problem har egentligen vart att jag har lång hals och behöver nästan Trapkolv.

Nr:11 kom till efter 14 år av tävlingsskytte och jakt m Bock , och då kände jag inte för att lägga ca 17-22000 svenska Szloty för en halvauto.

Sen av en händelse så besökte jag XXL i och där hade dom en Fabarm XLR5 i composit med 66cm pipa . Fabarm XLR är Välgjord och i mitt tycke mkt lätt

därför valde jag 71 cm pipa ( hade valt 76 idag ). Priset var mkt tilltalande och dessutom hade XXL prisgaranti så den hamnade på 8900SEK

Allra helst hade jag velat ha en modell med trästock , men den blir löjligt mycket dyrare . Jag tävlar inte längre i Sporting och huvudsakligen jagar jag sjöfågel i skärgården

ifrån jaktkanoter och skjutskårer , men även duvjakt o dylikt från gömslen och Fabarmen har fått slita hårt. Jag laddar och provar även ut rätt mycket ammo och då är det skönt att

ha en bössa som är provad till 1630 bar ( 23000psi) och man får gå till 12/89 om man ska hitta liknade. Fabarm har sk Tribore pipor och mkt långa choker som sägs ge magiska egenskaper,

Det kanske dom gör men jag har skjutit Browning overbore pipor i 14 år och det är inte kattskit , dock ger Fabarm 71cm samma fart som 81cm browning overbore.

Kolven är inte så jäkla krokig och kan justeras bra tycker jag med de brickor som medföljer.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...