Jump to content

noen som vet om strihår dachshvalper?


HVSJT

Recommended Posts

Kjerringa påstår at hun har lyst på bartefrans (utover meg), hvis det er noen som kjenner til eller har strihåra dachshvalper av ok jaktavstamning er vi interesert.

 

Spørsmålet blir om det skal være hannhund eller tispe, har en heller sjefete hannhund av blansingsrase (langhåra dachs-spaniel-collie- osv-mm )fra før, noen tips?

 

Har egentlig mest lyst på hannhund, pga tispenes løpetid, både i forhold til jakt og tidligere nevnte hannhund.........

 

Edit:

Glemte en ting: har lurt litt på dette med napping av pels, hvordan fåregår dette, hvor ofte, synes hunden det er ok, osv

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er på ingen måte noen som helst ekspert, så skulle det forekomme litt feil så får du/dere se litt gjennom fingrene på det?

 

En fin plass for deg å starte å se etter en valp vil kanskje være http://www.trondelag-dachshundklubb.no/ hvis jeg klarte å tolke fosnes riktig. Var ikke allverdens på denne siden men noe å begynne med.

 

Hvis det ikke gjør noe å kjøre et stykke for å finne seg en valp så har du vel mange gode muligheter, du må bare bruke nettet og søke deg frem til forskjellige kenneler.

Hvis du ønsker å holde deg mer lokal så er kanskje en telefon til dachshundklubben det beste, de burde vite alt av kull som har gode linjer i nærheten.

Hvis dere ikke ønsker å ha valp men heller en unghund, voksenhund kan dere evt. ta inn en omplasseringshund eller kikke litt om etter folk som av forskjellige grunner må kvitte seg med sin hund.

Div. fora på verdensveven er fine til slikt.

 

Valg av kjønn blir alltid et individuellt valg, som kanskje også styres litt av tilgang, her på sørlandet er det fortiden veldig vanskelig å få tak i tisper. Tisper skal visst være enklere å dressere, og snillere i hus.

Med de korrekte medikamenter kan løpetiden utsettes på tisper.

 

Napping av pels gjøres (etter min viten) 2 ganger i året, eller oftere på utstillingshunder.

Napping foregår ved å ta tak i små tuster av hår og nappe til, noen hunder liker ikke dette mens andre syns det er helt "ok". hvis hunden er vant til å bli tatt over alt skal det ikke by på noen problemer.

 

Mange syns det er greit å ta nappingen mens dachsen er bedøvet hos dyrlege eller betale proffesjonnele til å gjøre dette.

 

Lykke til med valgene dine.

 

Mvh

 

Micro

Link to comment
Share on other sites

Kennel hissmovallens har kull nå eller venter i nærmeste fremtid, solide drevlinjer bakover.

 

Jeg har kullsøster til deres tispe og kan forsikre at det er jakt, jakt, jakt for alle penga :D

 

At de har bra eksteriør er ikke negativt det heller. Veldig trivlige folk Dag og Yvonne Lihuvuhd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...