Jump to content

Lyddemper i Danmark?


Lawman

Recommended Posts

Jeg har også lyddemperen ført inn i våpenpasset med type, kaliber og serienummer.

 

Ble stoppet på tollen inn i Sverige forrige tur hvor det var full sjekk av Våpenkoffert, deklarasjon og våpenkort. Lyddemperen lå der uten at den ble nevnt eller spurt om i det hele tatt.

 

Under elgjakta i småland i oktober kom også politiet når 4 nordmenn ruslet langs hovedveien med rifle og lyddemper over skulderen langs hovedveien, ingen spørsmål ang demperen. ( ikke våpen i det hele tatt)

 

Dette er like naturlig i Sverige som i Norge.

 

Mvh sauerhansen.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har påstått at det, på tross av søknadsplikt, ikke er vanlig med lyddemper i Sverige? At politiet ikke bryr seg så mye med det våpentekniske for jeger ute på tur mm det dukker opp i forbindelse med at du er mistenkt for noe annet er vel heller ikke så uvanlig, i Sverige som i Norge...

 

Men at sjansen for at svensk politi bryr seg om at nordmenn jakter med lyddemper i Sverier er minimal endrer ikke det faktum at lyddempere ER søknadspliktige i Sverige, og at før eller senere kan du støte på en som kan reglene og rir dem for alt de er verdt...

 

Intressant å vite eksakt hvilken kategori den er først inn som? Egen linje? Eller er det bare skrevet "m/lyddemper" på en rifle? KUN våpen kan føres inn i våpenpasset.

 

Jeg ville vært meget forsiktg med å leke "dum nordmann i utlandet" med det passet noe særlig lenger bort enn Sverige/Danmark, "å, det viste jeg ikke" flyr nok meget dårlig i Øst-Europa... Dvs. sjekk lokal våpenlov, alltid!

Link to comment
Share on other sites

Demperen står ført på egen linje på lik linje med våpnene.

 

Tror heller ikke jeg hadde tatt sjangser nedover i Europa hvor jeg ikke er kjent.

 

For tre fire år siden ringte jeg hovedpolitistasjonen i Stockholm og luftet problemet.

Der fikk jeg beskjed om å føre demperen på skjutvapendeklarasjonen når jeg tollet inn våpnene. Det skulle holde.

 

Tror denne regelen blir tolket litt som den norske regelen som ifølge loven sier at foreldreretten tilfaller morens foreldre ved hennes bortgang dersom mor og far ikke er gift. Den står i Norges lover men vil naturligvis ikke være gjeldende i dag.

Jepp, jeg har sjekket da svigermutter finner på alt for at vi skal gifte oss :-)

 

Det får naturligvis være opp til vær enkelt å gjøre hva dem vil, personlig ofrer jeg ikke demperen en tanke når jeg reiser til Sverige og der er jeg ofte da jeg har eget terreng nede i småland.

 

"Jeg ville vært meget forsiktg med å leke "dum nordmann i utlandet" med det passet noe særlig lenger bort enn Sverige/Danmark, "å, det viste jeg ikke" flyr nok meget dårlig i Øst-Europa... Dvs. sjekk lokal våpenlov, alltid!"

 

Dette er jeg helt enig i;-)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Demperen står ført på egen linje på lik linje med våpnene.
"Lyddemper" er ikke en kategori våpen, så dette er saksbehandlingsfeil (det ikke bare det når det er til skytters disfavør, sørgelig, men sant :( ).

 

Når det gjelder demper i Sverige tror jeg heller ikke det er spesielt problematisk i praksis (regner med hvis gidder bry seg er det "ikke ta den med igjen neste år da..."), men husk det er grundig dokumentert i andre tråder at mange har fått nøyaktig det motsatte svar andre steder...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig å kalle praksisen med å føre inn lyddemper på egen linje i passet som "saksbehandlingsfeil" fordi det ikke er "kategori våpen". Jeg ser på dette som en praktisk tilnærming fra politiets side for å yte service ovenfor de av oss som jakter i Sverige og/eller Danmark. Hittil har jeg ikke tatt med lyddemper til utlandet, men skal dra innom våpenkontoret ved anledning for å få ført de opp i passet.

Link to comment
Share on other sites

Og de "fleste" er nok de som sitter her på kammeret og knatter på tastaturet uten praktisk erfaring med jakt i Sverige
Regnet med at du slapp opp for argumenter etterhvert ja. :lol:
For tre fire år siden ringte jeg hovedpolitistasjonen i Stockholm og luftet problemet.

Der fikk jeg beskjed om å føre demperen på skjutvapendeklarasjonen når jeg tollet inn våpnene. Det skulle holde.

Jeg spør igjen, og det er noe du har unngått å svare i tidligere tråder; Var vedkommende klar over at det ikke er lisensplikt på lyddemere i Norge, ja eller nei?

 

Jeg har også vært i Sverige med jaktlag hvor enkelte har valgt å ulovlig ta inn lyddemper i Sverige uten at de er blitt tatt, Svensk lov endres dog ikke av dette faktum :winke1:

 

De har dog vært "voksne" nok til å innrømmet at de var klar over reglene men ga faen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig å kalle praksisen med å føre inn lyddemper på egen linje i passet som "saksbehandlingsfeil" fordi det ikke er "kategori våpen". Jeg ser på dette som en praktisk tilnærming fra politiets side for å yte service ovenfor de av oss som jakter i Sverige og/eller Danmark.
Det må du jo gjerne gjøre, men det blir ikke noe mer lov til av den grunn.

 

Våpenpass er basert på en internasjonal avtale hvor landene har forenklet prosedyren for å ta med enkelte kategorier våpen til og fra hverandre (til privat kortidsbruk som jakt og konkurranse). Det sier seg selv at det blir kaos hvis myndighetene i hvert enkelt land skal kunne tøye dette til fordel for sine statsborgere etter eget forgodtbefinnende...

 

Her er søknadsskjema, kategoriene er listet opp på siste side og det er spesifisert eksakt hvilke kategorier våpen som er tillatt. Bare våpen som faller inn i en av de oppgitte kategorier er lov å føre inn i våpenpasset. Hvilken av de oppgitte kategorier mener du lyddemper faller inn?

 

Intet hadde selvfølgelig vært bedre enn om lyddemper var med, og internasjonalt anerkjent som det HMS hjepemiddelet det er, men der er vi desverre ikke :(

Link to comment
Share on other sites

Og de "fleste" er nok de som sitter her på kammeret og knatter på tastaturet uten praktisk erfaring med jakt i Sverige
Regnet med at du slapp opp for argumenter etterhvert ja. :lol:

 

Dette er en konstantering!

Slipper aldrig opp for argumenter, er selger-

:-)

 

For tre fire år siden ringte jeg hovedpolitistasjonen i Stockholm og luftet problemet.

Der fikk jeg beskjed om å føre demperen på skjutvapendeklarasjonen når jeg tollet inn våpnene. Det skulle holde.

Jeg spør igjen, og det er noe du har unngått å svare i tidligere tråder; Var vedkommende klar over at det ikke er lisensplikt på lyddemere i Norge, ja eller nei?

Ja, naturligvis var de det. Fortalte at dette ikke var " tilståndspliktig " i Norge og det visste dem. Jeg ble satt til de som har med våpen og lover rundt dette på hovedpolisstasjonen i Stockholm da det var de som kunne gi best svar. La frem problemet og dette var svaret jeg fikk.

 

Finner dette lite vits i å diskutere videre. Folk må gjøre som de vil ta med eller la vær.

Dersom det er noe av betydning jeg lurer på stiller jeg i værtfall ikke spørsmålet her inne men tar kontakt med riktig instans og forholder meg til det svaret jeg får. Lurt å få det skriftlig ;-)

Dersom du toller inn våpenet i Sverige og drar av gårde uten å tolle det ut av Norge gjør du også pr. definisjon noe ulovlig. Du skal da også stoppe på tollovergangen på vei tilbake til Norge og tolle det inn. Får nok ikke store problemene om du ikke gjør dette dersom du har alle papirer i orden ;-)naturligvis kan man møte på en kverulant i begge situasjoner, eller en som får lyst til å ta deg pga for liten ydmykhet til din feil, men de aller fleste bruker huet på en fornuftig måte, Heldigvis!

 

 

 

Jeg har også vært i Sverige med jaktlag hvor enkelte har valgt å ulovlig ta inn lyddemper i Sverige uten at de er blitt tatt, Svensk lov endres dog ikke av dette faktum :winke1:

 

De har dog vært "voksne" nok til å innrømmet at de var klar over reglene men ga faen...

Jepp, omtrent som gjennomsnittspolisen i Sverige tenker jeg:-)

 

Dette var siste innlegget jeg gidder skrive om demper i Sverige noen gang, begynner å bli rimelig lei temaet;-)

 

SH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...