Jump to content

Ny jeger trenger litt starthjelp!


LordPaulsen

Recommended Posts

Hei, har nylig avlagt jegerprøven og driver å planlegger litt iforhold til høsten. 10.sep går turen til fjells for å jakte rype og orrfugl med stående fuglehund i en ukes tid(dette har jeg jo erfaring med fra tidligere).

 

men kunne ha tenkt meg på rådyrjakt, men vet ikke helt hvordan jeg skal komme igang.. Ser de selger flere forskjellige kort på inatur som er i ca. 1 times avstand fra der jeg for(sørlandet). Er slike noe å satse på? er det et dyr per kort? er det noe troféavgift på bukkene? setter utrolig stor pris på om noen kan hjelpe meg litt nå i startfasen!

 

ellers blir det vel ganske aktuelt å prøve seg på rev, litt sjøfugl itillegg til fuglejakta 10.sep som nevt over :)

Link to comment
Share on other sites

Ser de selger flere forskjellige kort på inatur som er i ca. 1 times avstand fra der jeg for(sørlandet). Er slike noe å satse på?

Mange av dem er absolutt det. Men bestanden er nok litt lavere enn på mange av de private terrengenem (ligger ofte høyere), og ofte er de mere "villmarkspreget", med færre stier og veier, og iallefall uten jorder. Hogstfelt er det ofte, og ofte gamle jorder og hustufter som kan være gunstige å jakte ved.

Det største problemet er ofte mangelen av en grunneier en kan få litt starttips av, en må som Eidsvåg synger "gå de sjøl".

 

Tipset er å begynne å labbe rundt lenge før jakta, såsnart en vet hvor en skal, eller helst før - så en kan kartlegge litt om hvor dyra holder seg, og hvor de går. Og å finne noen som har jakta der før. Ellers er jo rådyrjakt forenklet å sitte der en tror det kommer et rådyr, til det kommer et rådyr - utfordringen er å sitte på rett sted, om du sitter der til rett tid bestemmer jo dyret. Og så må en ikke sitte på en sånn måte at dyret ikke kommer :wink:

Velger en å smyge rundt, så må en nettopp det, ikke trampe avgårde med sekk og alt mulig. En trenger ikke krype som Hiawatha og gå barfot i skinnklær, men jo stillere en kommer, jo oftere vil det stå dyr foran deg. En må også være klar for å skyte, og ofte fort - og en må være klar for å IKKE skyte. Iallefall går ting fortere, særlig om en vil de skal gå...

Kombinerer en det, så rusler en litt, og sitter litt, til en blir kald eller halvlei, så flytter en seg litt, og dekker slik et område. Ofte, så prøver folk å smyge på steder der det ikke går an - det må gå an å gå noenlunde stille, uten å måtte drive med forsering av hindre. Men uansett, gå dit du skal jakte, før jakta - ellers går jakta med til å finne ut hvor du skal jakte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 har svart på spørsmålet ditt, om kort som ligger ute på inatur, er noe å satse på. (Og han bor på Sørlandet). Tviler på at noen kommer med spesifikke tips, hvis du ikke kjenner dem.

 

Så langt jeg vet, er det ikke vanlig med trofeavgift her i landet. Men det er jo opp til grunneier om han/hun ønsker noe spessislt, som en delbetaling, o.l. Det som ligger på Inatur, der er regler og hva du skal betale, allerede bestemt og kan leses der. Les alt, under det aktuelle jaktkortet.

 

Som du sikker vet, så er det jo mulig å kjøpe kort (avtale om jakt) fra eierene også. Men hvis de ikke aventerer, i avis, finn.no, o.l., bør du jo oppsøke dem personlig og spørre. Det er jo ikke alle, som ønsker ukjente med våpen flyende rundt, på sin eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...