Jump to content

Apportfugl?


*rhino*

Recommended Posts

TS. Jegerene jeg kjenner spiser viltet de jakter på. :)

 

Du nevner ikke noe om hvilken hundtype og hvilken type prøve/jaktprøve? På apport prøver/kombinert prøver, for "stående fuglehunder", så brukes det gjerne en hønsefugl på land. Og i vann hovedsakelig måker, da få spiser dem.

 

Men dette organiserer jakt prøveledelsen, gjerne ved donering, så de får noen få fugler. Det er også lov til å medbringe lovlig type fugel selv, til eget bruk. Til trening, tror jeg du må skyte egne fugler. Det er det andre gjør.

 

Jeg har aldri trent spessielt på dette. Mine hunder blir opplært til å like vann (og det er ikke så vanskelig med vorsteh hunder) og er trent på apport, så de apporterer uansett. Er hundene fortrolig med vann og apporten sitter, er det vel ikke så mye å trene på. Men en må lære å "krype", før en skal begynne å gå. Vet likevel at en del trener på dette. Lykke til med etterspurte fugler, trening og prøver.

Link to comment
Share on other sites

Firmaet Mari-care selger frossen fugl over nettet. Ellers kan du på apportprøver for stående fuglehunder velge hva slags fugl hunden skal hente, så lenge det er en jaktbar art i Norge. Dersom du ikke har egen fugl med, er det avhengig av hva arrangøren har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...