Jump to content

Docter ZF 8x56 Classic.


vts

Recommended Posts

Har en slik ja. Veldig god optikk. Bruker min på rev, bever, grevling og det meste annet som kan jaktes i seine timer/natt. Det opplyste korset gjør seg, da det ikke er så grovt at det dekker målet, og at den kan justeres veldig lavt i styrke. Bruker min på alt fra 30 til 180 meter.. Relativt lett vekt også. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drar opp denne tråden igjen. Jeg er interessert i å høre folks erfaring med dette sikte. Jeg har et prosjekt gående med en gammel m67 som posteringsrifle for skumringsjakt og er på utkikk etter dugende sikte.

 

Har tittet litt på denne docter 8x56 og meopta sin 7x56. Enkelheten er jo genial, men vil man bli fornøyd med disse siktenes egenskaper opp mot en dyrere variable kikkert av europeisk kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke linken din til å fungere..? Helt klart vært interessant å sammenlignet disse to kikkertene mot hverandre.

 

Har fått litt sansen for enkelhet når det gjelder skumringsjakta. Som regel har jeg de variable siktene mine på 7-9x uansett ved postering og med avstander fra 50-200m vil en fast kikkert på 7-8x dekke mine behov. Sett opp mot pris og egenskaper må en kikkert med fast forstørring være genial.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=111079 Nå funker linken.

Personlig har jeg en gammel Swaro Habicht Nova på revebørsa i 17hmr, den funker gull og ikke langt bak min langt nyere Victory 3-12x56 i dårlig lysforhold.

Var heldig og snubla over den på finn til 2.5k, ikke dagligdags en finner kikkerter med fast forstørrelse på finn men hvis brukt er et alternativ så er egun.de en mulighet.

 

Er jo en på finn da http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59088890&searchclickthrough=true&searchQuery=8x56

Link to comment
Share on other sites

Ikke så ofte de dukker opp, og når de dukker opp er det oftest uten lys. Når en skal ha "maksimal" nattkikkert mener jeg lys står høyt på lista.

 

Er litt der at når en har kommet på nivået europeisk optikk med minimum 50 mm objektiv, er lys viktig før en leter seg frem til større objektiv og den ultimate toppkvaliteten.

 

Jeg har 2 stk. Zeiss Classic Diavari 2,5 - 10 x 50, et med tysk nr. 4 ( uten lys) og et med nr. 60 ( med lys). Kun det med lys er i bruk/ montert på rifle (det andre ligger på lager). Jeg går ikke opp på 56 mm objektiv hvis siktet ikke finnes med lys. Å ha kontroll på et svart retikkel i svart hjortepels er et distraherende moment under bøjakt.

 

Siden Bø- rifla utelukkende brukes til bø- jakt, kunne jeg tenkt meg noe x56 med lys - gjerne fast forstørrelse på 7-8 x.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kikkerten er montert og testet.

Veldig fornøyd ved skumring. Overasket over hvor sent og tidlig man kan skyte.

Opplyst kors fungerer veldig bra i mørket, spesielt ved lav lysstyrke.

 

Det eneste jeg ikke liker er minimums fokus avstand. Nærmere enn 25-30 meter så er det ikke mulig å få både hårkors og blinken i fokus.

 

Bortsett fra det så er jeg veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...