Jump to content

Browning Bar Match - Ammunisjonstyper til diverse småvilt?


TEG

Recommended Posts

Hoi godtfolk!

 

Kjøpt min første rifle, og er klar for nye fine jaktturer. Endte opp med en Browning BAR Match.308, BRreflex demper, tofot, og en Zeiss Conquest DL 3-12x50 med ASVtårn. (kulebanekompensator). Mottatt i posten idag, og ennå ikke prøveskutt.

 

normal_IMG_2419.JPG

 

Skal jakte fugl, alt fra rype til skarv, gås og tiur. Skal også brukes på seljakt. Skal ikke skyte hjortedyr.

 

Har et ønske om å holde meg til færrest mulig ammotyper. En type helmantel til trening og fugl opp til orr størrelse, samt noe annet til gås, tiur og sel.

 

Er lutter øret på forslag og erfaringer. Løpet er forøvrig 51cm langt.

 

Av helmantel har jeg sett litt på litt forskjellig, men ønsker meg igrunn en lett kule med lavest mulig utgangshastighet. Noen gode forslag?

 

Så var det gås, tiur og sel. Kan det være bra med en sakteekspanderende kule, som kanskje ikke ødelegger så mye kjøtt? Noen forslag her?

 

Har aldri jaktet med rifle før, så alle erfaringer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Mja, vi får se. Tror det er andre faktorer enn rifla som setter større begrensninger hva gjelder nøyaktighet. :winke1:

 

Helmantel på tiur og gås blir det ikke. Ved gåsejakt pga sikkerhet/jaktterreng, og ved tiurjakta fordi jeg vil være sikker på at den faller om jeg mot formodning skulle treffe den. Min erfaring fra jakt med hagl er at den er en hardskutt herremann.

Link to comment
Share on other sites

Takker for fine innspill. Skal kjøpe inn litt Scenar 155, og prøve denne på sel og gåsejakta. Satser på at jeg etter det har skutt tilstrekkelig med vilt til at jeg kan vurdere hvordan den er mtp rype og storfugl. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det nå. Lærer noe nytt hver dag. :winke1:

 

Da må det bli noe som ekspanderer mer. Kanskje tidligere nevnte Berger VLD eller noe slikt. Har en kompis som var på ishavet for et par sesonger siden. Mener de brukte silvertip. Ble iallefall lite familievennlige bilder av selen. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte komme med noen erfaringer hva angår ammunisjon etter en tids bruk.

 

Alle testskutt på 100m, med lyddemper fra BR Reflex (T8).

 

 

Først ut var ammunisjon til seljakt:

 

Begynte med Federal Fusion i 180grain. Den kastet både til høyre og venstre, og ble lagt på hylla.

 

Prøvde deretter Norma Swift A-Frame i 165grain. Den var bedre, men fortsatt ikke god nok. Samt grisedyr.

 

Deretter ble det prøvd Norma Nosler BT i 150grain. Tilnærmet hull i hull, og fornøyd med det.

 

 

Så var det trenings/fugleammunisjon:

 

Norma Jaktmatch 150grain. Samme som Nosler BT, går veldig fint. Behøver heller ikke justere kikkerten på 100m vs Nosler BT.

 

S&B treningsammo i 180grain. Litt hit, og litt dit. Spredde 5-6 cm på 100m. Ikke fornøyd.

 

S&B treningsammo i 124grain. Gikk litt bedre enn tilsvarende i 180grain, men langt fra Norma Jaktmatch i 150grain. Ikke fornøyd.

 

 

Kjøpte en eske Norma Oryx i 150grain igår. Forventer samme skuddbilde som Nosler BT og jaktmatch. Testing imorgen. Om den går som jeg håper, så trenger jeg ikke flere ammunisjonstyper.

 

Rifla liker tydeligvis kulvekt på 150 grain. Lurer på om dette skyldes demperen? Har en bekjent med samme rifle, som skyter uten demper. Han skyter primært Federal Fusion i 180grain, og får fin samling med den. Skulle gjerne hatt en chronograf, så mulig den havner på handlelista etterhvert.

 

Fikk skutt på litt lengre avstand i går. Fint å bli kjent med kikkerten på lengre hold. Fornøyd med samlingen på 325meter, så drømmen om tiur lever fortsatt. Gikk med 1 leirdue på høykant på 330meter på første skuddet. De som på forhånd tvilte på presisjonen i rifla ble stille etter det. :winke1:

 

Skal se om jeg finner noen bilder av samlinger. Alt i alt godt fornøyd. Håper på en fin høst :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...