Jump to content

140grains vs 150grains rhino solid shank i 6,5*55


Karl Anton

Recommended Posts

Bruksområdet for kulen er fra elg til rådyr. Kulen må ekspandere på minst 200m men gjerne lengre. Egentlig skjer det meste på min jakt på 50 m å nærmere men tryggheten er god å ha :roll: . Alle detaljer for og imot kulevektene er av interesse (også andre kuler folk har stor tro på) :). Jeg er ganske fersk på ladefronten så data mottas med stor takk:D . Ladedata som 54,9 grs mrp 2 virker veldig skummelt men kanskje jeg tar feil? Kulebane er uansett ikke like viktig som sikker ekspansjon for min del.Kammerets kloke hoder er satt stor pris på av oss med støttehjul takk for god og lærerik lesning. Jeg håper det kan fortsette i denne tråden;)

Link to comment
Share on other sites

Begge kulene har tilstrekkelig tverrsnittsbelastning til å gi god virkning i vilt. Kulene har et godt rykte for å holde sammen og har derfor god virkning på de fleste skuddvinkler. Hadde du utelatt krav om ekspansjon på 200 m ville jeg valgt 150 gr, men jeg er tvil om den har hastighet nok på 200 m dersom du har en kort pipe,

Jeg ville gitt f.. i ekspansjon på 200 m, 200 m er svært langt ved normal storviltjakt, og du skal være rimelig trygg på deg selv før du løsner førsteskudd på slikt hold.

Jeg hadde valgt 150 gr.

Link to comment
Share on other sites

Det er det ingen automatikk i.

 

Hvis kulene er konstruert med en lik frempart, med samme konstruksjon, manteltykkelse og legering vil 150gr ha en mindre ekspandert diameter pga lavere hastighet.

 

Er det konstruksjonsmessige forskjeller må man teste dette i praksis for å finne fasit, men forskjellen er sannsynligvis svært liten.

 

Hvis jeg skulle valgt mellom disse kulene hadde jeg vektet hvilket vilt jeg jakter mest på.

 

-Hadde 90% av jaktdagene med rifle betydd rådyrjakt -> 140gr.

 

-Omvendt så hadde det blitt 150gr.

 

Så veldig nøye er det uansett ikke, akademiske forskjeller. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis kulene er konstruert med en lik frempart, med samme konstruksjon, manteltykkelse og legering vil 150gr ha en mindre ekspandert diameter pga lavere hastighet

Litt mer komplisert enn dette er det nok.

En tyngre kule har bedre BC og hastighetsforskjellen minsker med avstand. Fra en bestemt avstand vil den tyngste kulen ha høyest hastighet.

Den tyngste kulen har mer masse, derfor blir det "mer kraft bak" slik at den ekspanderer over lengre tid. Det utligner noe av effekten ved større hastighet.

 

Svaret blir det samme, det kan nok være litt forskjell, den ene veien eller den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...