Jump to content

Tilpasning av hagle og finish - er dette vanlig?


christopherr

Recommended Posts

Heisann,

 

Ny hagle som er blitt tilpasset, stokken er bøyd noe hos en god forhandler, men er usikker på om jeg er gærn eller følgende er vanlig, passformen er blitt noe dårligere mellom tre og metall etter litt endring av cast og heving av kolbe.

Liten glippe, ca 1mm på siden av låsekassen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig å se ut fra bildet, men kolben bør ha kontakt mot baskylen hele veien. Det har ikke blitt noen glipper når jeg har fått bøyd kolben tidligere. Mener de normalt varmer og bøyer i grepet / kolbehalsen.

 

Er du sikker på at kolben er bøyd, og at de ikke har tatt av litt treverk og endret vinkel mellom kolbe og baskyle? En del gjør dette, for da vil du kunne få endret hhv cast og drop når man strammer stokkbolten. Mulig at du da vil kunne få glippe på den ene siden, evt oppe/nede?

Link to comment
Share on other sites

En tilpassning som ikke er 100 % mellom kolbe og baskyle øker risikoen for sprekker i kolben til veldig høy. Rekylen vil på sikt ødelegge trefibrene der kontakten er størst. Kreftene vil fanges opp av mindre flater en det skal og i tillegg bli overført ujamt. Dette vil som nevnt på sikt ødelegge kolben og jeg anbefaler deg å gå tilbake til de som utførte jobben og få rettet dette så snart som mulig.

 

Når det gjelder bøying av kolber ved hjelp av olje er flere børsemakere mer eller mindre gått bort fra dette, da et stort flertall av kolbene vil gå tilbake mot utgangspunktet over tid. Dette gjelder spesielt våpen som utsettes for temperatur/fuktighets variasjoner, som gjelder de fleste jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Jepp er sikker på at kolben er bøyd ved hjelp av varme.

Googlet fenomenet litt, fant på engelske fora at dette ikke var helt uvanlig, treet strekker seg litt på ene siden og komprimeres på andre siden, kolben er bøyd litt mer mot høyre.

Aldri skutt så bra som med denne forøvrig, virker som det sitter bra i topp/bunn av låsekassen og ellers.

 

Likevel irriterende, snakket med guruen i butikken og fikk beskjed om at det ikke var noe å irritere seg over. Zoomer en inn på bildet ser en ca 1mm glippe skulle jeg tro, på venstre side, hvor "gaffelen" på stokken møter baskylen.

 

Lurer veldig på hva fisken her skal være, tror ikke løsningen er å stramme kolben da kontakten er fin alle andre steder.

 

PS: takk for fiks av bilde:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke tre blant annet nettopp av den grunnen du opplever nå. Men er det slik at ingen kan, eller vil gjøre noe med tilpasningen, så kan du sikker legge litt beddemasse mellom treet og kassa. Det vil i hvert fall bidra til at belastningen på stokken blir jevnere, og du slipper at vann og skitt kan trenger inn i mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fersk jeger, pedantisk på børsa og vil nådig være en vanskelig kunde.

Med en splitter ny Beretta er jeg opptatt av finish, flott med tilpasning, men undres på om jeg er i overkant pirkete eller om dette er vanlig etter tilpasning. Tipper den er bøyd en cm ekstra så sentrering mot siktelinjen min er perfekt, men hadde ikke gjettet på at dette skulle være utfallet.

 

Mener selv metall/tre kontakt bør være ganske optimalt på en hagle til nesten 30k.

 

Usikker på hva som er fikser her, beddemasse er en mulighet, men er fortsatt irriterende ift, finish.

 

Takk for tilbakemeldinger:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En slik glippe som siste bilde viser ville jeg ikke hatt på mine børser. Ser ut som det er lite kontakt mellom treverk og venstre side av baskylen.

 

En kompetent børsemaker bør vel kunne ordne dette relativt enkelt ved å fjerne litt treverk der det nå er anlegg (høyre side)? Tilsvarende den glippe som er på venstre side.

 

En ting er at de sier at du ikke skal bekymre deg over dette nå. En annen ting er hva de sier hvis du kommer tilbake med en sprukket kolbe. Garanti på treverk er litt diffust, og reklamasjon er ikke alltid like enkel å få igjennom (gjelder også Beretta). De kan skylde på andre faktorer, som f.eks vedlikehold.

 

Hvis du her har full kontakt mellom tre og metall i bakkant av sikringsfløyen, men ikke noe på venstre side, kan dette medføre for stort trykk akkurat bak sikringsfløyen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...