Jump to content

Hva er dette? P490 30mm? *Løst


t000

Recommended Posts

God morgen !

 

Dette er vel en 20 x 138 B Solothurn - ladet med " trepropp" = løs, eller kortholdsammo. Tror nok det har vært krutt i denne, ja.

 

Ble brukt relativt mye av tyskerne under siste krig i blandt annet luftvernkanoner ( 20 mm FlaK 30 og Flak 38 - vierling ) samt i antitankriflen Solothurn S18 - 1000

 

Har en helt lik en selv, funnet på et loft sammen med en del hylser som var trukket, - noen har sikkert hatt det morro med de prosjektilene som var friskere i fargene .....!

 

CBR

Godkjennt patronsamler - har dere noe jeg ikke har ( mye mulig :mrgreen: - ) feel free to PM mee !

Link to comment
Share on other sites

Trepropp løspatroner har dypt bakhule trekuler slik at disse går i "tusen" biter når de kommer utav løpet. Trykket av kruttgassen sprenger dem når de kommer ut.

Hvis det er massive trepropper så er jeg ganske sikker på at det at det er drillpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Joda, HADDE et slikt treprosjektil. Stemmer som Veidinn sier her, de er hule innvendig.

Har en hylse nå med et "kaldt" prosjektil montert; grønnmalt stålkule med kopperband.

Hylsene på disse er forresten som regel stålhylser med kun et tynnt kobberlag ( elektrolytisk pålagt ?) - henger greit på magneten.

Har noen hylser, men de har desverre fått en del rustperler pga dårlig lagring før jeg fikk kloa i dem. Et lite skrap, og du er nede på rent stål. Ikke prøv å pusse dem skinnende blanke,- stor mulighet for at du bryter gjennom " kobberfilmen" !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...