Jump to content

Verdi HK 770


facom

Recommended Posts

For det første,dette er ei av de beste halauto riflene som er laga.Ny så kosta denne ca 10000 kr i 1995.

Disse har polygon rifling og er meget presise.Jeg har skutt med 5 forskjellige og alle har samla 5 skudd under 2 cm på 100m.De fleste av disse solgt i Norge er i 308Win,men jeg har også sett 3006.Den kom med 3 skudds magasin med mulighet for å kjøpe 10 skudd.Den orginale kikkertmontagen er lett å ta av og sette på uten treffpungtforandringer.Her bør man bruke et lett kikkertsikte da dekslet som montagen settes på kan bli ødelgt med tung kikkert i rekylen.Nytt er vanskelig å skaffe.Disse opererer med en mekanisme som heter delayed blowbak .Kammret har mottrykks riller og rifla er stygg med messingen og kaster tomhylsa 10+ meter. Bak i mekanismen ligger en gummibuffer som sluttstykket stopper i når sluttstykket bunner etter avfyring.Denne blir litt rufsete etter 500-1000 skudd og må byttes.Ser på E-bay at disse selges for ca 300kr.Dyrt for litt gummi.Den kan sikkert slipes til av en gummikloss.Når det gjelder pris så hadde ikke jeg solgt noen av mine under 7000kr med montage og 10 skudds magasin.Det er svert sjelden disse dukker opp på bruktnmarkedet her hjemme.

Jeg har 2 stk .En 770 og en SL7 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Deerkiller. HK770 er den beste halvautorifla. En av grunnene til at den skyter så bra er at den, som eneste halvauto jaktrifle, har helt frittflytende pipe som ei boltrifle. Det skader jo heller ikke at pipene er de beste som noensinne har blitt produsert for sivile våpen med tanke på levetid og presisjon. Jeg har en HK770 i 308 og en SL6 i 223. Min HK770 er en av de første som er produsert og den har ikke flammedemper og den har vanlig rifling.

 

Når jeg sammenlikner kvaliteten på en HK770 direkte med nyere brukte Sauer 202/303 eller Blaser R93/R8 synes jeg det er merkelig at annenhåndsverdien skulle være lavere enn disse. Får man en HK770 til under 10K er det bare å løpe og kjøpe.

 

Jeg leter etter en SL7.

 

Deerkiller: Vi burde mase på KKC for å få de til å frese ut et par skjefter til HK770. Det hadde blitt en skytemaskin av en annen verden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 orginalstokker stående som jeg har planer om å modde litt.Min 770 er også uten flammedemper,en såkalt kurtz utgave,men med polygon løp.SL7 synes jeg er grei som den er med overtre og AG3 tønne sikte.Brukes litt på elgjakt og nå har jeg blitt invitert med på gris jakt i Sverige.Da tror jeg denne blir med.Jeg har satt på en 1,5-6x42 Burris XTR tactical sikte med opplyst juletre retikkel.Skyter nato med denne på oppslags strekene i retikklet på stål ut til 650m.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

At HK770 med polygon har gode piper skal jeg være enig i, men bortsett fra det er den helt ubrukelig. Rifla er designet under regimet i Tyskland når halvautoer fikk "prikkbelastninger" for "militær karakter" ala typen spennarm på venstre side, utstikkende magasin, sort farge, pistolgrep, sikring som kunne nås med avtrekkerhånd og Gud vet faen hva. Hele regimet var i hver fall helt på tryne :roll: HK770 er laget for å passe inn under alle disse idiotiske påfunnene og er derfor helt tullete i bruk :wink: Andre "Bagateller" som at dekselet kikkerten er montert i, må tas av ved puss og rens med den bitelille ulempen at ting ikke helt hevner på samme plass etterpå. Skruen som dette lokket er festet med har en tendens til å ryke. Løpet er festet i systemet med presspasning og en splint som umuliggjør enkelt bytte. Og sikkert en hel del andre ting jeg ikke kommer på fordi jeg har fortrengt hvor irriterende hele kreasjoner egentlig var.

 

Nåvel det jeg skulle frem til var egentlig at jeg mener disse har ingen praktisk verdi med mindre man samler på historie :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er vel blitt en salgs "kult" børse denne. Har skutt noen tusen skudd med min . Byttet masse deler. Utkastene er knekt 2 ganger. En del i avtrekker mekanismen har knekt 3 ganger. Sitter på tilgang til mye fint maskineringsutstyr så jeg har laget delene selv. Gummibuffere kjøper jeg fra USA til 45 kr stykket.

Jeg bruker denne børsa på drivjakt i polen hver høsten men har alltid med meg komplett avtrekker enhet , ekstra sluttstykke , stang med retur fjær, utkastere og Gummibuffere

Børse for spesielt interesserte!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har noen tusen skudd gjennom noen av disse. Eneste delene jeg har skiftet er bufferet. Kikkertmontasjene er et svakt punkt hvis en bruker tunge kikkerter.

 

Den 770-ien jeg har nå skal få Aimpoint Micro på en picrailklakk som erstatter baksiktet festet direkte i glidekassa.

 

Jeg har forøvrig ikke hatt treffpunktforandringer når jeg har demontert toppdekselet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...