Jump to content

45-70 300 gr Federal Fusion til Elg


Jeger etc

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har ikke skutt elg med denne. Men gravde frem ei testkule fra sanda bak skiva på 120meter. Fant den etter drøye 25cm. Pen sopp, har ikke målt restvekt. Ser langt bedre ut enn mange av diverse krølla .30 kuler av homogent og bondede jeg fant først. Så i mitt lille hode ser denne lovende ut. Den er derimot prøvd på rådyr... Pent slakt og helt dødt, lite ødeleggelser. Remington corelockd var derimot ei sein varmintkule å regne..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den BC'en på 0.29 er meget høy til å være en 300gr JHP kule. Andre steder har jeg sett ned i 0.171 på en generisk JHP med denne vekta. Fusion er kanskje litt spissere i nesa enn en Sierra, men ligner ganske mye på Hornady JHP og den har en BC på 0.197. 0.29 er jo bedre en Hornady lister for flexitupp kula si (FTX) som etter sigende skal være "the shit" som de sier over there.

 

Er det noen som har sjekket balistikken på denne? Det er vel det som står på pakka som betyr noe...

Link to comment
Share on other sites

Balistikken på kule til 45/70 er som en gris som hopper over et gjerde uansett.

SD. Sectional_density er langt viktigere, altså tverrsnittbelastningen på prosjektilet.Kulens evne til å overvinne motstand, dette er et forhold mellom diameter og lengde, svært kort prosjektil er ingen fordel her. 300grs er en svært lett kule til .45 kaliber.

SD blir oppgitt av produsenten, og gir et sammenligningstall for forskjellige kaliber.

En 300grs kule i 45/70 er omtrent SD 0,204 en .30 kule på 180grs er SD 0,271 dette betyr at .30 kulen vil ha bedre forutsetninger for å gå gjennom elgen, selv om .45 kulen veier en hel del mer.

Jeg har skutt en del elg med 45/70 og 300grs kuler (jeg brukte Nosler Partition) går som regel ikke gjennom med rent sideskudd selv på mindre dyr.

Jaktkuler for elg i Norge begynner ved 400grs

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at 400 grains er en mer egnet kulevekt til Elgjakt.

Eneste fabrikkammoen her i Norge som jeg vet om til 45/70 som har det, er Remington Express 45/70 Government 405 grains SP kule.

Jakt og Friluft har den.

 

Federal har sannsynligvis ikke lagd ei 400 grains Fusion kule til 45/7,0 fordi kula først og fremst er konstruert til bruk på hvithalehjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...