Jump to content

B&p wads


loppa33

Recommended Posts

Har kjøpt noen bp wads fra siarm,og de er jo hele,altså der hagla skal ligga. Noen steder står det at man skal skjære slits,altså3-4 kutt.. Er dette nødvendig

 

Har du köpt stålhagelförladdning ? nu när dom släpper blyet i Norge :shock:

 

Skär du inte minst 2 slitsar så blir det en " slug " ( jag vet )

 

köp Gualandi superG 14,17,19,22 och B & P Z2M 15,18 , 21 då klarar du det mesta .

 

Det finns en som heter GT ifrån Nobel sport åxå men jag tycker den är lite " styv " att jobba med.

 

Super G är den förladdning som ger högst fart av de 3

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Har du köpt stålhagelförladdning ? nu när dom släpper blyet i Norge :shock:

Det vil ikke bli et totalt frislipp av bly, så de som jakter mot sjø og våtmark må fremdeles holde seg til blyfrie materialer.

 

Og kortsvaret på "slitting" er at det må gjøres. Fordelen med uslittede forladninger er at du kan justere de til eget ønske, det gir deg flere valgmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig provat B&P diamant själv, men det är ju ingen " snik förladdning"

B&P Z2M har jag laddat/ skjutit mycket med , jag har aldrig hört nåt negativt om

Bquotemant .

 

De sk " disperense " förladdarna sägs funka fint, och jag vet flera som köpt dom.

Gualandi gör mkt bra grejer , men jag har inte provat spridar förladdarna själv

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske var otydlig, våtmark för mig är anlagda dammar och mkt grunda sjöar och inte ute i skärgården, men det verkar vara knivigt att bena ut vad som är " våtmark "

det har tvistats om även i Sverige . Sen för mig personligen är hela blyhageldebatten enbart något för att sabotera jakten, för att säga att si och så många tusen andfåglar dör

av blyförgiftning varje år är ju taget ur luften , för VAR är alla döda änder ??? Men jag förstår att ni är glada över att kunna använda bly till en viss del av jakten, men att

inte kunna använda bly till havs och skärgårdsjakt där det behövs riktiga grejer ser jag inte mycket vunnet. Nu är jag förvisso partisk då jag till 95% jagar ute i skärgården och

då mest sjöfågel. Sen det jag tyckte var mycket upprörande med totalförbudet i Norge var att dom samtidigt gjort det mkt svårt/dyrt för er att komma över komponenter till

att handladda alternativ ammo. Faktum är att i England har dom premierat handladdning med att man som privatperson får inneha 15 kg krut numera, och tillgången på bra hagelkrut

är mycket god i England, bla så har dom bra utbud krut fr Nobel sport som är en MEGA producent så där har vi något att ta efter både i Sverige och Norge

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i at vi som jakter mot sjø og hav er taperne her, men vi er nok en minoritet. Og jeg er ikke glad i lover og regler som etterstreber millimeterpresisjon, det ender som regel bare med flere regler og mer byråkrati. Så jeg godtar disse begrensingene selv om jeg personlig blir rammet, i det store bildet er det nok det beste vi kan håpe på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...