Jump to content

Trenger litt hjelp


Kongsbergcolten

Recommended Posts

Hei,

 

Har fått ei rifle etter et arveoppgjør, og lurer på om jeg lovelig kan eie den uten våpentillatelse?

Dette er ei boltrifle, det står karl gustafs 1905 der bolten er, og så på kolba står det K m/96.

 

Bolten er der, men virker som om tennstiften er demontert.

Skulle gjerne lastet opp et bilde men det viste seg å være lettere sagt enn gjort.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Den er for ny, i kurant kaliber og konstruert for røyksvakt krutt. Unntak fra registreringsplikt inntrer for originale svartkruttvåpen produsert før 1890 og kan søkes for nyere våpen hvis ammunisjon anses å være så ukurant at det gjør våpene ubrukelig. Riflen din er i 6,5x55, et av de mest utbredte kalibrene til både jakt og konkurranseskyting i de nordiske land.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den må plomberes uansett men du kan høre med våpenkontoret.

Jeg fikk beskjed fra børsemaker om at en fin hagle jeg kunne få arve måtte plomberes dersom jeg skulle søke på affeksjon. Men jeg sjekket aldri om det var rett for jeg ville heller ikke ødelegge en så fin børse som var fullt brukenes for andre.

Jeg har jaktlisens så jeg har liv til å eie den sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

Da må du finne deg en mer kunnskapsrik børsemaker....

 

§ 20.Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja kan tyde på det:

 

§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen eller våpendel er ervervet ved arv, jf. våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum, bør det vanligvis settes som vilkår at en annen person tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen annen person, som oppfyller vilkårene for selv å få våpenkort, villig til dette, skal våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen eller våpendel som er deponert hos politiet, etter at han har nådd aldersgrensen, og har fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet eller våpendelen for eierens regning.

Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen tre måneder overdra våpenet eller våpendelen til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet eller våpendelen for arvingens regning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen, jf. våpenloven § 10 tredje ledd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...