Jump to content

Innhøsting av emner for nybegynner.


EvenD

Recommended Posts

Er en nybegynner i knivfaget, min første kniv ble laget i 9/10-klasse på ungdomsskolen, så gikk det mange år før jeg tok det opp igjen. Er nå mer eller mindre voksen og etablert, jobber på skole og ønsker å ta opp igjen denne hobbyen. Like mye for egen interesse som for å muligens utnytte det i lærerjobben.

 

Har det siste året laget en par - tre kniver av emner som er kjøpt rundt omkring, men etter å ha lest og googlet mye har det brakt frem et ønske om å forsøke prosessen fra start til slutt (minus bladet), er derfor på jakt etter tips til emner. Har lest mange tråder om tresorter, har skjønt at det meste egentlig kan brukes, men at man gjerne skal se etter uregelmessigheter som rikuler o.l. Det er her ønsket om hjelp kommer inn, har tilgang på store mengder skog ettersom jeg har mye slekt som bor i "grisgrendte" strøk. For det meste er dette bjørk, og jeg vet om noen som har festlige bøyinger, blandt annet en som har delt seg nede i stammen og vokst videre som to separate trær fra den samme stammen. Det jeg er på utkikk etter er gode råd til hva man skal se etter på bjørk, og gjerne andre treslag som er vanlig å finne nordpå. Vet det også er en del or/older i nærområdet, samt noe einer, selje, rogn og hengebjørk.

 

Noen med tips til hva jeg bør se etter når jeg er ute og vandrer, utenom rikuler? Vil det være fint mønster i f.eks. bjørk som har vokst skjevt? Er kanskje vanskelig å svare på uten å ha sett innsiden, men. Generelle tips mottas med stor takk!

 

Mener også å ha lest at det er lurt å ta treet på vinteren, for minst mulig fuktighet i treet. Vil rundt påske fungere bra?

Link to comment
Share on other sites

Mener også å ha lest at det er lurt å ta treet på vinteren, for minst mulig fuktighet i treet. Vil rundt påske fungere bra?

 

Rundt påsketider (spesielt ved sein påske) har sevja begynt å stige i treet igjen. Januar-tidlig februar er fin tid for innhøsting av emner med tanke på fukt i treet.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel heller ikke kalle meg erfaren i faget, men har i de senere år funnet noen emner til knivskaft. Det er først å fremst via vedhugging jeg har funnet dem. Selvsagt er koter/rikuler på bjørk ypperlige til dette bruk, men også grenkløfter kan bli pent. Det er derimot vanskelig å feste dem på et knivskaft. Dette må nemlig være 100% rett i alle kanter, for den pene symmetrien man vil ha synlig, fort kan virke mot sin hensikt hvis dette ikke er rett. Røtter kan også bli pent.

Jeg vil i tillegg nevne at "halvråtne" emner av bjørk, rogn og osp kan bli pent, men disse må stabiliseres for å kunne benyttes.

Rent generelt vil jeg si at desto styggere det ser ut på yttersiden, desto penere kan det være innvendig. Men man får ikke noe svar før man har satt øksa i treet, og kanskje sagd det ned.

 

Det kan hende det er som Mr. Larson nevner at det er i vinterhalvåret det er best å sage ned rikuler/koter.

Jeg er helt enig i det, men et emne må normalt tørke i minst to år før det kan benyttes, så er litt i tvil om forskjellen i fuktighet sommer/vinter spiller noen praktisk rolle. (Selv om jeg har hørt om noen som har tørket emner i mikrobølgeovn, noe jeg ikke har noen erfaring med.) Det som imidlertid er en fordel er at man kan nå forholdsvis

store områder på ski/truger vinterstid, og hvis man finner noe som er stort er en pulk et utmerket hjelpemiddel ang. transport. Det finns heller ikke blad på trærne vinterstid.

 

For øvrig lykke til med innhøstningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...