Jump to content

Hjelp med ammo til Weatherby Vanguard 223 og 30-06


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Kan noen tipse om god ammunisjon til weatherby vanguard 223 og 30-06? Både trening og jakt.

 

Jeg har enda ikke prøvd noen av riflene med ammunisjonen som fulgte med. Det jeg har er følgende:

 

3006:

Barnaul 145gr fmj

Norma np trainer fmj 185gr

 

 

223:

remington umc 55gr

norma oryx

 

Kommenter gjerne om noe av dette duger, og hva som funker dårligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde min første dag på 100 meter banen i dag. Første gang som rifleskyter i mitt liv :roll:

 

Begge weatherby riflene(223 og 3006) er kjøpt brukt og i begge tilfellene fikk jeg opplyst at de ikke var skutt inn. Det fulgte med en del ammo som jeg har brukt i dag.

 

Jeg startet med 223 som har en bushnell 3-9x40 kikkert. Ammunisjon var Remington umc 55gr. Startet med å skyte utenfor skiva. Etter hvert kom jeg meg inn på skiva men skuddbilde var spredt over hele skiva på alle mine 30 skudd. Helt forferdelig følelse :oops:

 

Så fikk jeg prøve naboens tikka ctr med en leica kikkert. 2 serier av 5 skudd som satt innenfor 9ern på bilnken. Ganske fornøyd med det, men desto verre å tenke at jeg skjøt så dårlig med min egen rifle.

 

Så var det tid for å prøve min 3006. Startet med Norma NP trainer. Gikk rett inn på skiva og samlet noenlunde ok, men ikke så godt som jeg skjøt med Tikkaen til naboen. Jeg fikk hjelp til å stille litt på kikkerten og jeg nærmet meg etter hvert center men skuddbilde var fortsatt spredt. Jeg var raskt tom for Norma NP og prøvde Barnaul 145gr fmj. Da ble plutselig skuddbilde et helt annet og jeg skjøt mye dårligere.

 

Ikke så god følelse etter første dag på banen. Det mest provoserende er at jeg skjøt greit med naboens børse men ikke med mine egne.

 

Er det noen som kan komme med tips til en nybegynner? Er det verdt å prøve annen ammo? Jeg har en kompis som har utstyr for lading som jeg kan få låne.

 

Håper på hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Min vanguard går ihvertfall veldig bra med norma jaktmatch. Å prøve litt forskjellig ammo er vel det enkleste og billligste å prøve, men jeg ville nok også tatt børsa ut av stokken og sjekka at alt var satt riktig sammen og at løpet lå fritt og fint. Kjekt å bli litt kjent med våpenet også. Bruksanvisning finner du på sidene til weatherby om det ikke fulgte med. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ville vel kansje brukt god tid på tørrtrening med klikkpatroner for å terpe stødige grep og avtrekk. Viktig å bli godt kjent med rifla, da jeg personlig tror dette er viktigere i starten enn å bruke mye penger på div ammo. Ikke lett å finne ut hva som går godt i rifla før man skyter godt selv. Lykke til videre med skytinga. Blir bare artigere og artigere jo bedre du blir!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...