Jump to content

forhindre skabb på hund


b9600

Recommended Posts

hvordan forhindrer dere andre som har hihunder at deres hund ikke får reveskabb?

jeg var hos veterinæren med tyskern min og fikk påvisst skabb på dyret. Nå springer hund rundt med parabol på hode og sokker for å hindre henne i å klø seg. Veterinæren mente hun var påvei å få hudinnfeksjon og muligens må ha antibiotikakur :?

 

jeg har tenkt på å bruke expot fast, men det er jo respektbelagt. Hva andre alternativer har man?

Link to comment
Share on other sites

hera0.JPG

 

det er en langhåra hippi. strihåret er vel det nærmeste du kommer pelstype :)

Både min og en kompis av meg sin terrier er rammet av svineriet. hadde vel egentlig aldri tenkt at jeg skulle bli rammet. Det er kanskje en ide og vaske de i grønnsåpa etter jakt. Hunden mangler hår enkelte flekker, med utslett/byller....Parlours.se hvor jeg kjøpte min terrier pratet om at de kjøpte Litersflasker med expot (lus, innsekt, delvis skabb fjerner). Men det er i sverige, i norge får du kun sånne små ampuller på resept? veterinæren sa at vi kan bruke expot, men at det ikke var like effektivt/sterkt som det vi har fått utskrevet nå. Det er ampuller det også, husker ikke hva det het igjen.

Så har jeg fått respekt på en antibiotikasalve som jeg må smøre eventuelle åpne sår.

Link to comment
Share on other sites

han kompisen min som også har fått påvist skabb skaut en rev i los for sin hund. Det var for 3-4 uker siden. Hunden hannes rakk å ha noe kontakt med den reven som visst nok ikke så helt pen ut, antagelig skabb. men veterinæren sa at det også smitter både direkte og inndirekte. Det ofte hår i inngangspartiet hvis det er litt greiner/lyng der som reven skraper borti, som hunden igjen kommer borti. Så det er vanskelig å si, men jeg holder en knapp på at det kompisen min sin hund som er kilden. Trur bare man må bli flinkere å vaske hunden uansett etter jakt. For det er vanskelig å si om den har kommet i kontakt med noe reven nylig har rørt i.

Link to comment
Share on other sites

Skaut en skabbrev fra stuevinduet i morges.

Hadde tenkt å la den leve siden den hadde slått seg til i et hi 30m fra hundegården her :lol: og er den eneste naboen jeg satte pris på, men så oppdaget jeg skabben :(

 

Det er vel bare å sette fyr på nå.

 

Får håpe det dukker opp en ny nabo snart som man kan ha glede av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stronghold i nacken kan ju hjälpa både för att bli av med skabben och för att förhindra fler skabbangrepp. Det är ju dock (i sverige i alla fall) receptbelagt. Annars kan man också be att få ut sebacil-schampo och bada hunden i. Hjälper snabbt mot skabben och är mkt drygt (1 flaska räcker länge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...