b9600 Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 hvordan forhindrer dere andre som har hihunder at deres hund ikke får reveskabb? jeg var hos veterinæren med tyskern min og fikk påvisst skabb på dyret. Nå springer hund rundt med parabol på hode og sokker for å hindre henne i å klø seg. Veterinæren mente hun var påvei å få hudinnfeksjon og muligens må ha antibiotikakur jeg har tenkt på å bruke expot fast, men det er jo respektbelagt. Hva andre alternativer har man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxhound Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Nå har jeg aldri hatt skabb på noen av mine hihunder , men har kompiser som jakter jevnlig i " skabb områder ". Det de sier er at det som oftest holder med en såpevask etter kontakt med skabbrev. Hvilket hårlag har tyskeren din ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b9600 Posted October 10, 2008 Author Share Posted October 10, 2008 det er en langhåra hippi. strihåret er vel det nærmeste du kommer pelstype Både min og en kompis av meg sin terrier er rammet av svineriet. hadde vel egentlig aldri tenkt at jeg skulle bli rammet. Det er kanskje en ide og vaske de i grønnsåpa etter jakt. Hunden mangler hår enkelte flekker, med utslett/byller....Parlours.se hvor jeg kjøpte min terrier pratet om at de kjøpte Litersflasker med expot (lus, innsekt, delvis skabb fjerner). Men det er i sverige, i norge får du kun sånne små ampuller på resept? veterinæren sa at vi kan bruke expot, men at det ikke var like effektivt/sterkt som det vi har fått utskrevet nå. Det er ampuller det også, husker ikke hva det het igjen. Så har jeg fått respekt på en antibiotikasalve som jeg må smøre eventuelle åpne sår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b9600 Posted October 10, 2008 Author Share Posted October 10, 2008 nå er det der et gammelt bilde før skabben, så det kommer ikke frem av det bilde. men det virker som min hund er hardere rammet en kompisen min sin, som er glatthåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxterrier Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Har terrieren vært i direkte kontakt med skabbrev eller har den fått det fra hi eller annet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b9600 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 han kompisen min som også har fått påvist skabb skaut en rev i los for sin hund. Det var for 3-4 uker siden. Hunden hannes rakk å ha noe kontakt med den reven som visst nok ikke så helt pen ut, antagelig skabb. men veterinæren sa at det også smitter både direkte og inndirekte. Det ofte hår i inngangspartiet hvis det er litt greiner/lyng der som reven skraper borti, som hunden igjen kommer borti. Så det er vanskelig å si, men jeg holder en knapp på at det kompisen min sin hund som er kilden. Trur bare man må bli flinkere å vaske hunden uansett etter jakt. For det er vanskelig å si om den har kommet i kontakt med noe reven nylig har rørt i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxterrier Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Etter det jeg har lest, så overlever skabbmidden maks 3 uker uten vert og da kun under gode forhold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 Skaut en skabbrev fra stuevinduet i morges. Hadde tenkt å la den leve siden den hadde slått seg til i et hi 30m fra hundegården her og er den eneste naboen jeg satte pris på, men så oppdaget jeg skabben Det er vel bare å sette fyr på nå. Får håpe det dukker opp en ny nabo snart som man kan ha glede av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Stronghold i nacken kan ju hjälpa både för att bli av med skabben och för att förhindra fler skabbangrepp. Det är ju dock (i sverige i alla fall) receptbelagt. Annars kan man också be att få ut sebacil-schampo och bada hunden i. Hjälper snabbt mot skabben och är mkt drygt (1 flaska räcker länge) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halden Støver Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Jeg vasker min fox etter vær hi jakt tur.. Jeg har gjort dette til en vane og til nå ikke hatt skabb på fox terrieren.. Han er vært borti en del skabb rev, så ser da ut til at en dusj etter ent jakt dag funker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts