Jump to content

.17 HMR på småvilt?


Endre96

Recommended Posts

Skal du ha salongrifle til småvilt er 17hmr beste alternativ etter min mening.

Det er det mest flattskytende randtennings kaliberet, og minst utsatt for vindavdrift.

Har en ikke råd til ha en 22 salongrifle med 17hmr løp i våpenskapet bør en først kjøpe seg ei rifle

med sentertenning gjerne i 222, 223, 22-250 ,6mm,,,elns.

Våpengarderoben er på 6 våpen, da er det for de fleste plass til ei salongrifle i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Har rifle i grovere kaliber, men er ute etter noe som passer bedre til mindre vilt. hvilket kaliber er forsåvidt ikke så nøye, men jeg må tenke lit økonomisk også! :smile:

 

da ville jeg vurdert 22wmr som en kandidat også. meget godt småvilt kaliber. ca 3kr pr skudd. jakt depotet har billige 22wmr rifler. smell og rekyl er veldig behagelig.

Link to comment
Share on other sites

har aldri fått oppgitt den reelle forskjellen i vind avdrift mellom 17 hmr og 22 wmr. jeg har jaktet og skutt mye med min 22 wmr og ikke merket noe til at vind avdrift er noe problem på rypejakt.ved god vind i fjellet,eller på blink skyting så er det bare å holde litt opp mot vinden. blåser det skikkelig så er alle små kaliber mer utsatt for avdrift okkesom.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...