Jump to content

Harejakt uten hund Østlandet?


PetDam82

Recommended Posts

Hei. Ny på forumet :forvirra:

Fersk `jeger`, dvs jeg har vært i skogen og sett etter skogsfugl, støkket opp en del, men har til gode å skyte noen. (raske gærninger!) Nå lukter jeg på muligheten for harejakt. Jeg skaffet meg hund før jeg tok begynte å tenke på jegerprøven, har en schæferhann som gjør seg dårlig på jakt.. Jeg kan lese, men har ikke funnet noe særlig info om hundeløs harejakt. Jeg lurer derfor på om noen vil dele anbefalinger om terreng på østlandet, (Lier, Kongsberg, etc.) Og om støkk/spor i det hele tatt er verdt innsatsen, eller om dette er en jaktform som absolutt krever hund?

 

P

Link to comment
Share on other sites

harejakt går fint ann å jakte som støkkjakt, men den trykker som regel veldig godt. når det er helt fersk sporsnø går det ann å følge sporene for å så støkke ut haren, men det kan både være vanskelig og tidkrevende å finne utstporet til haren der den har beitet iløpet av natta/morgenen. Midt på høsten bruker å være en fin tid å jakte har uten hund, når haren har skiftet pels og det veksler mellom snø og avbært på bakken.

 

anngående terreng så har jeg ikke vært så veldig mange plasser på østlandet, men var å jaktet rundt kongsberg ifjor, traff på en hare da. så hvor stor bestanden er der vet jeg ikke, men det finnes hare og siden de averterer for harejakt der på inatur så må man vell tro at det finnes en og annen hare.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med harejakt, med eller uten hund. Tror likevel at slik jakt uten hund, vil bli en utfordring. Selv for vanlig vanlig jakt, er det mye som må læres og det trengs maaaange timer i skogen, før sjansene byr seg. Så du må ikke fovente for mye, etter en snartur. Ta det som en tur og kos deg i naturen. :) Du lærer etterhvert. Beste ville vært å fått kontakt med andre, som kan en del om harejakt og hatt noen turer sammen med dem.

 

Inatur.no har jaktområder, bl.a. Lier og Hurum.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute en 5-6 ganger med en kamerat, og hatt sjangser nok. Det blir type learning by doing, iom at vi ikke er oppvokst med jaktende foreldre. Så da leser jeg meg heller opp, og så prøver i praksis. Og det funker, de gangene vi har støkket fugl har vi gått i varierende terreng, gjerne med øyekontakt men høydeforskjell, uten hund.

 

Bor på Hurum, men her har ikke Inatur vinterjakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke å jakte uten hund, problemet er at du bor på østlandet. Har selv vokst opp i Lofoten og der skjøt jeg 8 harer på støkk på en ettermiddag :) og det hører til skjeldenhetene at jeg har gått tomhendt hjem etter en dag i marka der.

 

Har selv gått en del støkk etter det meste her på østlandet, og resultatene er marginale... Jeg har nå bestilt meg en Pointer... Gjorde samme tabben som deg for noen år siden, så nå må jeg tango bikkjer noen år fremover

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute en 5-6 ganger med en kamerat, og hatt sjangser nok.

 

Bor på Hurum, men her har ikke Inatur vinterjakt.

Det er nok litt forskjell på å gå på støkk jakt etter fugl (i skogen) og gjøre det samme med hare.

 

Var forundret over, at det ikke var harejekt i Statsskog eiendom på Hurum. Så jeg sjekket. Du har rett. :) Det nærmeste for deg er da Børresen, dernest Sølvskogen. Men sjekker du med lokale jegere og skogseiere kan det likevel være harejakt på Hurum også. Er du heldig kan noen tipse her også.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen formening, utover at jeg vet det er hare der. Har sett dem selv og har bekjente, som jakter hare i området. Selv holder jeg med til fugl.

 

Tror ikke det er tellinger på fugl, i området, hverken hos Statsskog, eller de andre skogseierene/grunneierlagene. Og på hare vet jeg ikke om noen i Norge, som driver med slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg mener det finnes takseringer fra sølvverksskogene ved kongsberg, ihvertfall. Ligger på nett hos statskog et sted, jeg så på dem i høst, men det er ikke takseringer for alle terrengene. Nok til å gi en pekepinn, da.

Når det er sagt har jeg jakta uten hund på østlandet i over femten år, og det er ikke mange harene jeg har gått opp, men hvis du leiter etter dem skal du ikke se bort fra at du kan finne noen. De bor jo tross alt uti skogen der, så det er ikke som de kan gå på kino mens du jakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...