Jump to content

Bruk av jakthorn/fløyte


Kjetil-A

Recommended Posts

Vet ikke hva som er riktig men jeg har startet tidlig som liten valp.

 

Blåses til mat, godbit og moro. Senere når han har lær "ligg og bli" så har fløyta blitt brukt til å leke gjemsel. Jeg gjemmer meg bak døra ett sted i huset og det blir vill leting med masse god biter på signal.

 

Tanken min har vært at "fløyte = dritkult" og har prøvd å gjøre mest mulig stas ut av det. Det førte til at han kunne blåses av los.

 

Kjedelig å glemme fløyta hjemme så kanskje enda bedre hvis du er god til å plystre?

Minuset er jo da hvis andre også skal kunne gå med bikkja.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til TS sitt spørsmål om hvordan man blåser etc. så skal jeg ikke forsøke å svare, men jeg hadde en periode noen oppdrag i Sveariket som hundefører på bjudjakter. Da var det essensielt at man hadde hunden tilgjengelig hele tiden. Jeg blåste i mitt jakthorn da mine kjære Fauver var i full los. Om de ikke kom på signalet, så ble de i alle fall stille ei lita stund av denne fæle låta. Da ropte jeg navnet deres og stort sett så kom de. Det en skal tenke på at når en blåser i hornet, så bryter en pågående aktivitet, SÅ kan en ta innkallingen. Funka for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...