Jump to content

Noen som kan garving?


Susannelil

Recommended Posts

Heisann, er egentlig bare en snikleser på forumet her! Men nå tror jeg at jeg må spørre selv! :lol:

 

Jeg har fått et fint reveskinn, rettelig flott rev var det! en svær hanne med lang pels!

Vi har garvet det med Alun, og for å være første forsøk, så ser det ikke så ille ut. tror jeg.

Den har noen mørkere flekker fra der blodet samlet seg etter at den ble skutt og den er bittelitt stiv i kantene.. men pelsen henger på!

 

Men det som jeg stusser litt på... Jeg syns den lukter litt merkelig. Ikke helt vondt, men f**n ikke helt godt heller. i bunn og grunn slik jeg syns revene i familieparken lukter :roll:

Noen som er såpass drevet med garving her, at de har noen tips og råd?

jeg har vanskelig for å finne noe god info om Alun garving i det store og hele. Har jo tenkt tanken på å vaske den som vi vasker saueulla vår, med en egen type vaskemiddel spesielt for skinnfeller, men jeg vet ikke om den tåler å bli vasket etter garvinga?

 

Kan det være at den ikke er 100% ferdig? Kan man da ta en ny runde med Alun? Den lukta fryktelig kurant etter at den ble vasket med grønnsåpe iallefall...

Også er jeg usikker på om jeg fikk skrapet den så godt som ønsket, så spørsmålet er jo om den kan skrapes mer i ettertid? Den har noen plasser som man blir fet på fingrene av å ta på.

 

Des mer jeg skriver, des mer tror jeg på at jeg har gjort noe feil :lol:

( http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/20601332 Har fulgt denne forresten)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du snitter i skinnet så skal det være hvitt helt gjennom ved bruk av Alun før det kan kalles ferdig.

Alun garving er ikke egentlig garving, men noe som kalles 'tawing'. Du vil nok finne flere oppskrifter hvis du søker på det istedet for garving.

 

Det er ikke anbefalt å gjennombløte skinn behandlet med alun da en vasker aluminiums saltene ut og ender opp med stiv råpels og svovelsyre.

http://www.hewit.com/skin_deep/?volume=11&article=2

Litt hundeshampo på hårsiden fikser det meste. Pelsvask til sau som du snakker om er sikkert greit det og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis det lukter rev kan det tyde på at skinnet ikke er vasket godt nok i forkant. Bruker ikke Alun selv, sverger til Lutan F som alltid gir godt resultat. Jeg bruker en degreaser/leaxer som jeg importerer fra USA, dett gjør skinna nærmest luktfrie. På oppskrifta du refererer til så nevnes ikke picklebad. Mulig det ikke er behov for dette i et såpass tynt skinn som rev, men på andre litt tykkere skinn MÅ dette benyttes. PH'en i skinnet må senkes for å få garvevæska til å trekke inn i skinnet. På ferdig garva skinn bruker jeg ei skinnolje som og kommer fra USA, denne olja lukter svakt av vanilje og skinna lukter faktisk ganske godt etterpå.

Men ingen regel uten unntak, tidligere i vinter garva jeg skinnet på 2 gamle værer som skal stoppes ut. Da jeg var ferdig med utstoppinga på den ene kunne jeg svakt ane værlukt. Satte den til lufting ei god stund og lukta forsvant. Du kan evt forsøke tørrshampo. Hvis du vasker skinnet vil dette fjerne kjemikaliene fra skinnet slik at bakterier vil kunne begynne å ødelegge skinnet. Det er ingenting i veien med å garve 2 ganger, jeg har gjort dette med hell. Da jeg begynte å garve brukte jeg maursyre i picklebadet noe som medførte at skinna luktet surt. Gjentok hele prosessen og brukte sitronsyre i picklebadet og skinna var helt luktfrie. Etter dette har jeg kun benytta sitronsyre, det er mye dyrere enn maursyre, men jeg bereder ikke så mange pelser i året at jeg går konk av den grunn.

Håper du får vekk lukta, et fint reveskinn er en flott dekorasjon, både til hus og hytte !

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Men nå har jeg mest lyst til å grine :lol:

Eller stikke hodet i søpeldunken å dra fram skinnet igjen... Den flotte reven ble trompa i dunken til slutt... Men vi hadde iallefall kunne prøvd tørsjampo! Det har jeg masser av! Skal definitivt huske på det.

 

Men vi har fått nye skinn å prøve oss på. Ikke like pene riktig nok, men da føles det iallefall ikke ut som et massivt tap om vi ikke får det helt til :roll:

 

Hva er et picklebad?

Alun valgte vi mest fordi det var noe vi kunne få tak i ganske lett og kjapt, da vi ble litt tatt på senga :) vi hadde snakket om å ville prøve, så når vi da plutselig fikk telefon om at vi fikk et, så måtte vi bare finne noe kjapt.

Takker ikke nei til "quick fixes" med tilnermet garantert resultat.

 

Akkurat nå, så har vi et skinn som har ligget i saltbad, og nå i alunbad, for å se om vi får dette til å fungere.

 

Begynner også å innse at jeg burde invistere i en skrapestokk av et slag.

Link to comment
Share on other sites

Ved alun preparering trengs ikke pickle bad.

Ved olje/røyk garving trengs ikke picklebad.

Pickle bad er noe en oftest bruker i forbindelse med kromgarving. Ved bark garving er jo picklebadet inkludert i garveprosessen.

 

Kromgarving er jo en strålende løsning det, men krever da at en kjøper garvevæsken. Noen rapporter om økt kreftfare ved kromgarving er jo publisert (Mest Cr6 , noe Cr3). Det er ikke et problem så lenge en tar nødvendige forholdsregler under og etter garvingen. Det vesentligste er å unngå garvevæsker som inneholder Cr6 (Hexavalent krom).

* Garvemetoder og industriell bruk

* Cr3

* Cr6

 

Jeg kan anbefale boken "Traditional Tanning:Leather and Furskin" av Lotta Rahme.

Er tilgjengelig via biblioteksystemet om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan vell sikkert legge inn en liten oppdatering!

Denne reven er langt mer lovende ut!

Tok den opp fra alun badet for noen dager siden, og den tørket fint, når vi strekker på den, så blir den hvit!! :clap: holder i dag på å fjerner rester som ikke forsvant under skrapingen.

Kjenner det er et hint av lukt av denne også, mulig det er fordi jeg ikke fikk skrapt den helt perfekt først?

Krysser fingrene for at det foravinner når alle restene er borte :)

 

Har til og med såpass håp for denne, at jeg har gått til innkjøp av nål og trå for å sy hullene i skinnet!

 

Jeg lærer iallefall mye av dette, det skal være sagt!

Har fått en massiv respekt for de som driver med dette på normal basis! :lol: men det er skikkelig morro!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...