Jump to content

Skyting på ulik høyde?


YnStee

Recommended Posts

Er det noen som har fakta/kunnskap om hvordan kulebann endres i ulke høyder over havet? Jeg har skutt i ryperifla hjemme, 360moh, jakta foregår på 1000-1200 moh. Prøvde rifla da jeg kom opp i jaktområdet, da traff jeg konsekvent 5-6cm over senter, som var treffpunktet da jeg skjøt inn rifla.

 

Kaliberet er 222,, 55 FMJ 830 m/s, om det er nyttig info.

 

 

Ble 2 ryper og en hare, så innskytinga oppe i fjellet var hvertfall nyttig :)

Link to comment
Share on other sites

På hold et sted mellom 300 og 400m vil treffpunktforskjellen mellom 360moh og 1200moh krype over 5-6cm.

 

Lufttettheten og dermed luftmotstanden avtar med høyden, og i 1200m er den vel rundt 90% av det den er i 360m. Dette har liten betydning på korte hold, på 100m er det knapt merkbart, men så blir det mer og mer jo lenger vekk en skyter. På 500m hold kan det være 15-20cm.

Når vi skyter lengre, 1000m og over f.eks. så vil selv daglige variasjoner i barometertrykket bety noe. Skyter du på 1000m med 308Win kan treffpunktforskjellen mellom havflaten og 1200moh være halvannen meter

 

Temperaturen har vanligvis mer å si, sålenge en ikke flytter seg så mye i høyden som du gjør her. Men si at du har skutt inn hjemme i -20°C, og så skyter på fjellet i +5°, da vil du skyte relativt mye over når holder vandrer oppover.

 

Jeg gadd ikke å legge inn din patron, men brukte data jeg har for 308Win, 55gr kula i 22 vil ha større forskjeller, men først og fremst på lange hold - de 5-6 cm forskjell vil inntreffe nærmere enn de 350m jeg nevner over - men neppe mye.

Alle ballistikkalkulatorer beregner dette så og si helt nøyaktig. Resultatene fra dem kan langt på vei regnes som "fakta".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...