Jump to content

Super 1 våpenolje - uventet erfaring.


rypert

Recommended Posts

Opplevde noe rart idag da jeg plukket fram rifla etter at den har stått ubrukt siden i sommer. Den ble omhyggelig pusset da den ble satt bort, avslutningsvis med en propp raust innsatt med super 1 våpenolje gjennom løpet. Idag tok jeg den som sagt frem, og kikket i løpet. Det så ut som om det lå noe rusk der. Vætet da en propp med super 1 våpenolje og dro gjennom. Proppen ble svart med innslag av brunt her og der. Det kan umulig være rust. Jeg tenker at det må ha vært litt mantel. At våpenolja har stått så lenge i at den har løst opp litt av mantelen og annet rusk iløpet av disse 6mnd den har stått i. Hva tenker dere? Olja omtales som en renseolje, bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme,med 2 rifler.Jeg tror det er rust.Det var brunt bare på første lappen,etterpå var det rent så jeg håper og tror det bare var litt i overflaten.Kobber pleier å være blått på puselappen.Ellers er det viktig at klimaet der våpen lagres er tørt og varmt.

Som du sier er dette en renseolje,skal våpen lagres over lenger tid er det nok våpenfett som er det tryggeste.

Link to comment
Share on other sites

Tipper på rust. Bare å lese testen av våpenoje på kammeret. At man har en eller annen olje på er ingen garanti for null rust.

viewtopic.php?f=35&t=12629&hilit=v%C3%A5penolje+test

 

Portet en ny cylinder til puchen i går, renset den med varmt vann når jeg var ferdig. Det ble synlige rustflekker etter ca 30 sekunder når all oljen var vasket bort. Noe typer jern begynner å ruste fortere enn andre. Ingen tvil om det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd at det er grums og litt brunt i løpet et noen måneders lagring med Super1. Hadde aldri dette problemet med Gresvik sin våpenolje :roll: . Tror jeg må dra gjennom og sette inn med annen olje ja. Hva kan det være i Super1 som gjør dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...