Jump to content

Pris på kaliber 20 lerdueammunisjon?


Per123

Recommended Posts

Ca. det dobbelte :wink: kjipt :?

 

Dobbelt? Litt dyrere er det jo, men jeg har betalt en tier mer for serien (25 skudd - altså en eske) på leirduebanen (Løten), og hos J&F på Gjøvik var det ikke stor mer for 25 skudd, der heller. Noen steder er det dyrt, men en må nesten ta en ringerunde, for det er ikke alle som legger ut priser på leirdueammunisjon. Det er langt fra alle som oppgir at de har slikt, til og med.

 

Men, om det koster to kroner for 12'er og fire for 20'er et sted, er jo prisen dobbel, selv om fire kroner for smellen heller ikke er dyrt egentlig, sammenlignet med rifleammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å lade selv, tror jeg det skal bli vanskelig å gjøre det billigere enn kjøpeammo.

Tennhettene koster fra 60 øre og oppover, krutt må man regne med 1 kr og oppover. Hylsene, ja hvem vet? Jeg bruker leiduehylser, men de må jo komme fra en plass :wink: , også lader jeg de aldri mere enn en gang. De blir fort dårlig. I hvert fall eurotrash, som er de mest aktuelle.

Forladning koster ikke så mye, kanskje 10 øre og oppover. Det som ofte er dyrt er frakten siden forladningene ofte lønner seg å kjøpe fra Italia.

Haggel, ikke vet jeg hva det koster, jeg lader ikke stål. Jeg jakter i steinur og anser stål som farlig. Uansett, det skulle forundre meg om hagla kom på under ei krone.

 

Så skal en ha ladeutstyr. Skal man lade store kvanta for baneskyting funker det ikke med saftpressa fra Lee. Progressive presser type Hornady/Pondnsnes Warren er vel et minimum for å gidde og lade tusenvis av skudd. Pris..., tja fort 5-10 tusen.

 

Konklusjon: Jeg betaler 1,30 for kaliber 12 og ett sted mellom 2,50 og 3 for kal. 20. Med to strek under svaret! Det lønner seg ikke å lade leirdueammo.

 

Digresjon: Jaktammo derimot er noe helt annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Regnestykket over er helt korrekt. Det skal holde hardt om du kommer under 3 kroner per skudd.

 

Nå tar den ikke høyde for lav kvalitet på kruttet og wad. Leirdueammo er ikke kjent for høy kvalitet.

Videre koster metallet penger..

Det er nok her at fabrikken har gode avtaler om bulk kjøp og sparer inn pengene.

 

Jakt ammo lader du for 3-5 kroner skuddet med "de beste" komponentene.

Link to comment
Share on other sites

Skal man lade store kvanta for baneskyting funker det ikke med saftpressa fra Lee. Progressive presser type Hornady/Pondnsnes Warren er vel et minimum for å gidde og lade tusenvis av skudd. Pris..., tja fort 5-10 tusen.

 

 

Off topic: www omv.it Gör en suverän progressiv press som heter SIMPLY

Jag har förvisso en Ponsness Warren om jag en dag vill omladda patroner,

Men tills dess kör jag min Italienska press .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...