Jump to content

Fuglekull nr 2??


andreasb

Recommended Posts

Heisann jegere!

 

Jeg har et spørsmål som noen kanskje kan besvare... Jeg var på fuglejakt med en kompis den 09.11.14. Han fikk skutt etter et orrfuglkull (bomma), men han syntes de så sinnsykt små ut, ikke kjønnsbestemt i fjøra en gang (ja, jeg veit han burde ha truffet på den avstanden ;-) Rundt bålet satt vi og grublet litt rundt dette her, og jeg lurte på om den milde høsten kan ha gjort at fuglene har fått et kull nr 2! Han hadde aldri hørt om lignende før, mente det var lite trolig, og jeg er jo strengt tatt enig i det. Men, på vei gjennom skogen fant jeg plutselig et egg i lyngen. Nå er ikke jeg ekspert på eggeskall, men det så ikke ut som det hadde liggi der lenge....jeg antar at det vil råtne eller i hvert fall eldes relativt raskt. Jeg tok et bilde av egget, men greier ikke legge det inn her :-(har det på mail hvis noen andre er litt mer kyndige enn meg og har lyst til å legge det til)

 

Spørsmålet er altså: Er det mulig for skogsfugl å få to kull i løpet av året?

 

(oppfølgingsspørsmål kan være "hva slags fugl har lagt egget jeg tok bildet av, hvis noen får lagt til det...og nei, det var ikke rosa stempel på skallet)

Link to comment
Share on other sites

Ryper kan "legge om" 1, til 2 ganger. Skogsfugl kan legge om, minst 1 gang.

 

Du forteller ikke noe om fargen på fuglene. Århønene, er da ikke så store. Og er du sikker på at det var årfugl da? Det er flere typer skogsfugl, enn storfugl og årfugl i skogene.

 

Men har omleggingen skjedd litt seint, har de kanskje ikke fått vokst tilstrekkelig og da overlever de trolig ikke, hvis vinteren blir hard. Eggskallet er nok gammelt. Selv om det er en omlegging, skjer det likevel på sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Er helt vanlig at de legger 2 ganger,om første egga blir røvet,selv om ikke alle høner/Røy legger om..Men små i midten av november?!Det hørtes merkelig ut..Selv ved andre omlegging,burde de vært utvokst da..Nå har det hendt at Rype har prøvd seg en 3 gang,og det er funnet Ryper på egg langt ut i august,men er skjeldent dette..Sikker på de var så små da?

Link to comment
Share on other sites

Nå veit ikke jeg hvordan de så ut eller hvor små de var, for det var ikke jeg som så kullet. Men, han som så de mente det var orrfugl ja. Han Han er en erfaren jeger og skogsmann og har grei koll på det. Det er vel jerpa som er mest lik i drakta, men dette var ikke et jerpekull (de har vi knapt i området, og det greier han nok å skille) Kullet var brune i fjøra og så ut som orrfuglen gjør tidlig. Jeg er klar over at de kan få nytt kull tidlig dersom det går dårlig med det første, jeg er bare overrasket over at dette var i november...

 

Skallet ligner på bildene av orrfugl/storfugl, men har ikke like uttalt prikkemønster og er hvitere i fargen fra blitzen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...