Jump to content

Lettvekts Kikkertsikte


meda709

Recommended Posts

Leupold har noen fine lette.Den letteste med litt forstørrelse er vel VX III 2,5-8x36.Jeg har en slik på kombien.Ellers er VX R serien med lys gode kikkertsikter,likedan VX II serien.VX I har jeg ikke noe erfaring med.Alle mine har presise klikk og er stabile når de er innskutt.

Har en leupold fast 6x42 som jeg vurderer å selge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig om Leupold. Finnes det andre som er like lette (har ikke sjekket i farta)?

 

En VX2 2-7x33 veier bare 281 gram. Den har også greit synsfelt på laveste forstørrelse, med 14,7 meter på 100 meter, ca det samme som en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 har på 2,5x (14,8 m). Vidt synsfelt er mer viktig enn høy forstørrelse i skogen. Skal rifla ikke brukes i skumring, er det mer enn nok sikte til rådyr og elg. Til rev på natta finnes det nok hakket bedre alternativer. Koster 3 590,- hos J&F

 

En VXR i samme størrelse har lys, men veier 360 gram og har litt trangere synsfelt, 13,3 meter på 100 meter. Koster 5 900,- hos J&F. Denne har for øvrig lys som kan brukes på dagtid. Kanskje en fordel på raske skudd?

 

En VX3 1,75-6x32 veier 309 gram og har 17,1 meter synsfelt på 100 meter. Litt dyrere enn VX2, litt bedre optisk. Koster 4 900,- hos J&F

 

Ellers finnes også VX3 2,5-8x36 med 323 gram og 12,5 meter på laveste forstørrelse. Litt mer allround med tanke på bittelitt høyere forstørrelse og litt større objektiv, kanskje. Koster 5 190,- hos J&F.

 

Det finnes helt sikkert flere alternativer med andre merker, men Leupold er et kjent og godt merke. Ikke kjent for den råeste optikken, kanskje, men det holder i massevis til det aller meste, og de koster ikke skjorta og mere til.

 

Vil du høyere i pris, kan du jo se på Swarovski Z3 3-9x36. 13 meter synsfelt på laveste forstørring og veier 340 gram. Nokså dyr i forhold til Leupold'ene, men også bedre optikk. Koster ei god skjorte, 9 800,- hos Villmarksbutikken.

 

Dette var da i hvert fall noen alternativer. :-)

 

Alle data er hentet fra respektive hjemmesider.

Link to comment
Share on other sites

Til rev på natta finnes det nok hakket bedre alternativer. Koster 3 590,- hos J&F.

 

Ja tror nok fort det blir en Leupold VX2/3/R. Er ikke så nøye med skumrings egenskapene på denne kikkerten, fordi jeg har en Victory HT på en annen børse. Denne kikkerten skal bare være så lett som mulig og den skal være et skikkelig arbeidsjern på en Remington 700 :-)

Link to comment
Share on other sites

z3 er super lettvekter, men litt dyrere. Populær og super lettvekter.

Da slipper du variabel øyeavstand som mange av Leupoldene er plaget med. Jeg syns det er ganske irriterende!

 

Har dog en Leupold vx2 3-9x33 EFR selv, som jeg er godt fornøyd med. Den har litt variabel øyeavstand men ikke like mye. Og har dessuten kortere øyeavstand enn endel, noe som gir 12.6m synsfelt ved 3.2x forstørrelse. 326gram.

 

Fx serien til leupold evt om du ikke trenger zoom. Fx 2.5x20 veier bare 184gram :D

 

Trijicon 3-9x40 er oppgitt til 380gram og har lys. Kjenner ikke til disse.

Link to comment
Share on other sites

Både vx3 3,5-10x40 og swaro Z3 3-10x42 er lette, men tilhører litt forskjellige prisklasser. Har hatt begge. Swaroen er vel i praksis 3,3 som lavenste zoom. Jeg solgte dem begge og angrer litt da jeg ikke har noe lettvekter med variabel zoom lenger. Jeg kommer til å kjøpe en eldre brukt swaro eller zeiss i 3-9x36 når jeg kommer over en fin til riktig pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...