Jump to content

Noen spørsmål om friflukt (Blaser R8 .308, TTSX 150 grs)


vwhotrod

Recommended Posts

Hei!

Har en Blaser R8 i .308. Lader selv og har egentlig aldri tenkt så mye på settedybde og friflukt. Har bare brukt COL 71 mm og regnet med at kulehold og friflukt blir bra. Har ikke medført noen problemer så langt:-)

 

I høst byttet jeg fra 180 grs Oryx til 150 grs TTSX. Brukte da også COL 71mm uten problemer. Presisjonen ble god med 45 grs N150. Det knaste litt da jeg satte i kula, men ikke så mye at jeg ble bekymret (maks ladning er vel i overkant av 46 grs). Ca 811 m/s..

 

Men så tenkte jeg at kanskje jeg kunne få presisjonen til å bli enda bedre og har nå satt i gang å lade opp noen flere patroner. Tenkte å teste med litt varierende COL/friflukt. Brukte pusestokken og fant ut at maks COL med 150 grs TTSX kula er rett over 73 mm i min børse. Satte en patron til 73 mm og testet uten at det ble problemer med å lukke sluttstykke. Fikk noen små merker i kula så jeg regner med at den stod mot bommene med sluttstykket lukket. Testet så 73 mm i magasinet og det gikk, men kun takket være en myk gummi"foring" i forkant av magasinet. Patronene tar borti, men det går. Patroner med COL 71 mm tar også borti denne gummi"foringen", dog ikke like mye.

 

Ettersom 73 mm tar så mye borti i magasinet har jeg gått ned til COL 72,5 og tenkte å teste presisjonen på disse. Jeg har da i underkant av 7,6 mm i kulehold og 0,5 mm friflukt.

 

Så det jeg egentlig spør om: Hva veier tyngst? Skikkelig kulehold eller friflukt når det gjelder presisjon? Jeg kan ha COL 73mm og 6,6 mm i kulehold. (Null friflukt og litt lite kulehold: tommelfingerregelen er vel kaliberets dim i kulehold?)

 

Eller er det fornuftig å gå litt ned på COL for å være sikker på skikkelig kulehold slik jeg har tenkt med COL på 72,5.

 

Eller burde jeg heller dra på skytebanen for å trene i stedet for å fundere på COL 71mm vs. COL 72,5mm? :-)

 

71mm vs 72,5

ttsx.jpeg

COL 72,5 i R8 magasinet

ttsxmag.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen: Har ikke prøvd annet enn div kruttmengder og COL 71mm. Fant da ut at 45 grs N150 gav best presisjon.

 

Vektor: Hylsemunningen på COL 72,5 slutter omtrent på kanten av "drivbåndet", det blir ikke noen særlig "lomme" å snakke om. Kan evt justere COL til 72,6 for å komme AKKURAT på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...