Jump to content

S&B 5-20x50 PM II Ultra Short


Bly

Recommended Posts

Er det noen som kjenner denne kikkerten godt?

normal_image~5.jpg

normal_image~4.jpg

 

Prøvde å montere en slik, med single turn, på ei rifle med 10 mil tilt i skinna. Fant rett og slett ikke ut hvordan man skulle nullstille høyde tårnet :roll::?: Etter å ha fulgt manualen, manglet det fortsatt 8,8 mil justering ned, for å få rifla til og treffe i null på 100m. Zero stoppen hindrer justeringen fra og komme videre ned, selv om tårnet er løsnet fra erectoren.

 

For meg ser det ut som om kikkerten har kunn 17 mil justering, og krever en skinne/ montasje med 0 mil tilt? Da ville jeg hatt 1,2 mil ned og resten opp (15,8 mil).

 

Er det noen måte å flytte justeringsområdet 10 mil ned på som ikke er beskrevet i manualen?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke samme kikkert, men hvis 8,8mil for høyt når siktet står på 0. Løsne skruene når siktet står på 0. Still tårnet på 8,8. Skru til skruene. Still på 0- Skyt. Hvis du ikke får stilt ned til 0 nå må du ha annen tilt på skinna. Kanskje ikke så enkelt, men forsøk verdt.

Link to comment
Share on other sites

Har en 3-20 selv. Hvis du løsner skruene når siktet står på 0 løfter opp lockringen og vrir til 1-2-3-4 osv til 8,8 senker lockringen skrur til skruene tar opp lockringen og så skruer ned til 0 så skal du ikke forbi zero stoppen , men siktet er stilt 8,8 mil lengre ned. Gjør det på min 3-20 ihvertfall :?

Link to comment
Share on other sites

Må bare få presisere at jeg ikke er eier av den kikkerten :(

 

Jeg har de gamle modellene PMII i 5-25 og 4-16. Men hvis du spør meg om jeg ville hatt en Ultra Short, så er svaret definitivt ja. Det er absolutt et topp kikkertsikte. Den har fine justeringstårn (når du skjønner å bruke de :oops: ), og i tillegg synes jeg låseringen er bra laget i motsetning til de tidligere utgavene. Denne modelen hadde MTC. Der er jeg litt i tvil om jeg ville hatt det, men MTC kan fjernes (ref. Roe). Vindtårnet har lokk om man ønsker skjerme tårnet. Det er i mine øyne helt topp til jakt. Tårnene er passe lave. Øyeboksen er helt super. Denne kikkerten hadde også MSR ret. som er helt topp. Kanskje litt tynt for elg på 15 m i skumring? Jeg har ikke prøvd :wink: Det er sikkert øyet som ser. Elg og 15 m er i mine øyne rødpunkt uansett. Det kan man forresten også da få montert om man har en Spuhr montasje :roll::shifty:

 

Den eneste tingen en må ha i bakhodet med denne kikkerten, er at den ikke er veldig plasseringsvenlig om man ikke har picatinnyskinne. Det er lite rør å feste ringer på, siden den er kort. Jeg ville personlig valgt en Spuhr montasje til denne. Han lager en egen model som passer akkurat denne modelen med lys.

 

Hadde jeg skulle kjøpt ny kikkert i dag, hadde det nok blitt en slik. Men når det er sagt så er jeg superfornøyd med de PMII'ene jeg har fra før, og føler ikke behovet for å bytte de ut (selv om tårnene går feil vei for min del).

 

Har du lyst på, så løp og kjøp :wink: Jeg er sikker på at Ultra Short ikke står tilbake for noe. Den virker solid og fremstår som gjennomtenkt med super optikk (uten dorullproblemet).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...