Jump to content

Browning Bar


LynxGT

Recommended Posts

etter at sjefen i huset sa at jakktbikkje søknaden jeg hadde levert for ei stund siden var invilget gikk tankene kjapt over på hvilken rifle i skapet passer for dette. blikket falt kjapt på den korteste der inne.

og etter utfallige søk og leiting sitter jeg fortsatt igjen og lurer på noen ting.

tenker å montere demper på denne. men vill ha den så kort som mulig, er det noen som har kappet løpet på sin Browning Bar?

Har den i 308 så lurte på om det går fint å kappe løpet til 42-45cm?

og hvilke demper anbefaler du/dere til montering?

tenker demper for å beskytte min og hunden sin hørsel best mulig.

Link to comment
Share on other sites

`Hadde 50 cm pipe på min første bar i 308w, den siste kappet jeg til 46 cm i 9,3x62. En skikkelig kort og hendig liten rifle som var grei å bære langt. Fikk da skutt en del elg også med den gitt, likte den rifla veldig godt (hvorfor solgte jeg den :trist: ) Jo.. blaser r8 :D )

Jeg hadde ikke demper på noen av mine, men vet flere som har det. Byr vel ikke på så store problemer så lenge du får justert gass skruen etter den ladninga du skal bruke. Regner med det er en Browning bar HC du skal kjøpe ?

Link to comment
Share on other sites

Ny eller gammel BAR? De nye kommer med justerbar gassblokk, der er det uproblematisk med demper, raskt og greit å justere inn. De eldre typene har jeg ikke håndtert selv, men mener å ha hørt eller lest at der var det litt mer pes (muligens gassblokka ikke er justerbar, at man må bytte deler/bygge om?).

 

Hvor gammel er børsa? Hvis du tar av forskjeftet, har du da to skruer på gassblokka?

Link to comment
Share on other sites

Browning Bar 2 og dagens St/Lt har gassjust.ventil og jeg påstår dette er halvauto'n som er lettest og justere med demper. Har justert opp en del titalls slike og de er driftssikker så lenge man holder seg til den ladningen/patronen en har justert etter . Vil vel ikke trekke fram et spesielt kaliber som kanskje er best men kan virke som 300 WM kan være den mest kresne men de funker. De jeg har erfaring med er 308,30-06,9,3x62,300 WM og 338 WM .

Når det gjelder kapping av piper har ingen av disse hvert redusert med mere enn 3-4 cm. så hvordan de vil reagere på kortere vet jeg ikke .

Nå vet jeg ikke hvilket kaliber du har 'Lynx' men du kan nok velge den demperen du ønsker .

 

Må ta med i samme slengen at jeg har montert gassregulator på et par Sauer 303 30-06 i det siste og de går som hakka møkk .

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...