Jump to content

Meopta R2 1,7-10x42 blaser r8


facom

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ny på dette forumet og holder på å skal montere kikkert på min Blaser r8.

 

Jeg har kjøpt meg en orginal blaser Ringmontasje (ny type) så har jeg i tillegg orginale løpsikter på.

 

jeg greier å måle at det det ca 7mm som mangler for å kunne få kikkert til å ha fri sikt over siktenen. holder det å kjøpe distanseskiver eller er det noe annet lurt triks?

 

 

takk for hjelpen:)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg skjønner problemstillinga, men jeg prøver.

Det er bare å bruke montasjen som den er. At du ser framsiktet og litt av pipa på minste forstørrelse er helt normalt. Dette blir borte når du skrur opp forstørrelsen.

Ville ikke bygd opp noe som helst, hvis ikke kikkerten tar nedi pipa. Det er sjelden noe problem at Blaser montasjene er for lave, de er vanligvis mer enn høye nok for å si det sånn.

Jo høyere montasje du har jo dårligere kinnkontakt får du.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har sjekket litt rundt på nettet å ser at det er distansehylstre som selges, men de er ikke å anbefale skriver de. Jeg skal teste å forske litt mer, blir kanskje litt forstyrrende på drivjakt, men sikkert ikke av noen stor grad.

 

Takk for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du blir vant til det. Jeg har det slik på de kikkertene mine som har lav forstørrelse. Virker litt forstyrrende når en ser på det hjemme, men jeg plages ikke på banen eller i skogen. Da er jo fokuset på blinken eller dyret.

 

Regner med at distanseskivene er ment til kikkerter med stort objektiv typ 56 el 72 mm.

 

Ville iallefall prøvd å skyte litt før jeg heisa kikkerten.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

8X68S Sier det meste her. Dette er helt normalt på våpen med åpne sikter, og en kikkert med lav forstørrelse.

Skru opp forstørrelsen, og "jernsiktene" (ikke alt er jern nu for tiden :wink: ) vil forsvinne.

For all del ikke shimse opp Blasermontasjene på en slik kikkert, med mindre du har svanehals. Lev med kompromiet en "relativt" lav kikkertmontasje + en kikkert med lav forstørrelse + åpne sikter vil gi. Noen ganger har du også svinerygg å ta hensyn til, i forhold til rett stokk. Har du noenlunde bra kinnkontakt når du ser gjennom siktet ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Jeg er litt spent på hvordan dette har gått?

 

jeg er nemlig inne på å kjøpe meg en R8 og sette en Meopta Meostar R2 1,7-10x42 på den.

 

Så hvis du nå har noen erfaringer med kikkerten og kombinasjonen kikkert-rifle du har lyst å dele er det interessant å høre!

Link to comment
Share on other sites

Hei. kikkerten Har fungert utmerket på R8.

den har vært med meg på skytebanen 3 ganger og 2 ganger på jakt.

Det ble valg fordi jeg ønsket en kikkert jeg kunne bruke på drivjakt samt vanlig jakt.

 

Men jeg har bestemt meg for å gå for en kikkert med større lysåpning fordi mitt behov ligger er skumringsjakt.

 

men sånn kikkertmessig er kvalitetsfølesen meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fine grejer det der, samtidig mer zoom betyr fler linser for lyset å passere. Victory HT eller Z4i har vell bedre egenskaper for skumring? X4 vs X8 burde ifht lys være fordel X4. Tror jeg ;)

 

Tror jeg sett din kikkert på finn.no forresten, et par måneder for tidlig for meg ellers kunne jeg hjulpet deg med den! Jeg må spare litt mere :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...