Jump to content

Jervenduk, hvilken modell?


Stinger824

Recommended Posts

Ser behovet for en jervenduk (eller lignende) melder seg, og spørsmålet er vel egentlig bare hvilken modell jeg bør kjøpe. Tenker fôr er en stor fordel, både for isolasjon og ikke minst fukt, slik at valget står mellom thermo, hunter og mini-hunter. Bruksområde vil være både OP-tjænest i forbindelse med jobb, men også nødbivuakk/teltalternativ på korte turer. Fordelen med hunter og mini-hunter er at man kan ligge rett ut, og ha det nokså komfortabelt sammen med liggeunderlag og pose. Er det noen som har erfaring med å ligge rett ut i thermo eller original jervenduk, er dette noenlunde mulig? Andre synspunkt mottas også gjerne

Link to comment
Share on other sites

hei! eg har prøvd dei fleste variantane.

 

mini hunter, har denne sjølv. Er 176 høg, og denne er for kort til å ligge strak ut i.

hunter er eit betre valg, med mindre du er under 170. Hunter modellane har litt større bruksområde enn thermo, med hol til armar. Brukar mini hunteren på jakt, og den er alltid med i sekken. tek ikkje så mykje plass/vekt.

 

Som reint telt/nødbivuakk alternativ er extreme det beste valget. Denne har tjukkare fôr. Brukte den i militæret og sov i den i ca 20 minusgrader. Blei kaldt det og ut øve natta:p

bakdelen med denne er at den er større, tyngre og dyrare.

Link to comment
Share on other sites

hei! eg har prøvd dei fleste variantane.

 

mini hunter, har denne sjølv. Er 176 høg, og denne er for kort til å ligge strak ut i.

hunter er eit betre valg, med mindre du er under 170. Hunter modellane har litt større bruksområde enn thermo, med hol til armar. Brukar mini hunteren på jakt, og den er alltid med i sekken. tek ikkje så mykje plass/vekt.

 

Som reint telt/nødbivuakk alternativ er extreme det beste valget. Denne har tjukkare fôr. Brukte den i militæret og sov i den i ca 20 minusgrader. Blei kaldt det og ut øve natta:p

bakdelen med denne er at den er større, tyngre og dyrare.

 

Har vurdert det slik at extreme blir unødig stor og tung, så den er uaktuell. Vurderer hunter mer nå, litt mer volum og vekt men også mye bedre plass

Link to comment
Share on other sites

Alle Jerven dukene blir rimelig klamme etter en stund så sant du ikke lufter skikkelig. En sovepose som har vanntett ytterstoff kombinert med en Jervenduk som brukes som overdekke fungerer bra. Den siste grønne soveposen jeg hadde var i vanntett ytterstoff. Den fikk jeg ca 15 år etter at jeg hadde kjøpt meg en tilsvarende pose sivilt. Jeg har ligget ute under åpen himmel i lett regnvær med vanntette soveposer og det fungerer greit.

Selv om disse posene er vanntette så vil større mengder kaldt vann utenpå ytterstoffet være en kald barriere som varm fuktig luft innenfra vil kondensere på. Derfor kan man bli våt i vanntette poser også, slik man ofte blir det i Gore tex og lignende skallklær.

Ved å koble sammen to stk Jervenduker til en tunnel som man støtter opp med storsekker langs sidene så har man et tomanns skarpskytter reir/OP. En kamoduk eller tre oppå dette gjør at man er svært lite synlig. En slik løsning gjør at man kan lufte og dermed unngå fukt/kondens. Ved behov så lukker man til liten åpning og reduserer eksponering.

Finnes sikkert andre løsninger som funker også.

Vi brukte Thermo kingsize duker i grønn tjeneste.

Fordelen med foret duk er at litt fukt blir fanget av foret og øker komforten etter min erfaring.

Jeg har også brukt Jerven duker sivilt og det er hele tiden fukt og kondens som er den store begrensingen. Når jeg har skalket lukene så blir svetten inne i duken og jeg blir våt/klam.

Link to comment
Share on other sites

har jerven orginal duk. den er klam og for trang til å ligge strekk ut i. men den er vanntett-vindtett. hadde jeg kjøpt ny i dag så hadde jeg kjøpt den samme i gjen!!? fordi: mine jaktvenner har isolerte utgaver som er 10ganger bedre enn min på nesten alle områder, men dei har den nesten aldri med i sekken. jerven orginal er så liten og lett at blir den ikke med så er det fordi den er glemt.

når du nå sier du vil ha med isolasjon og litt god plass så deler jeg synet ditt så lenge den blir tatt med.

Link to comment
Share on other sites

Har Jerven Hunter, 102b, 220l, 1,5kg.

 

Den er god, ingen tvil, jeg har den som oftest med meg, men som ATK skriver, så har den noen minus sider også. Den blir klam og fuktig, om man ikke spesielt tar hensyn til det. Jeg ville ikke ha ligget ute i -15-20 med den, uten og ha hatt med meg en stor og god sovepose inne, slik ATK beskrev.

Jeg har ligget ute i ca -5 grader, hvor jeg hadde godt ullundertøy på meg, fleece og veldig gode jaktklær. Det var en måneskinns natt, klart og fint, med kald trekk, kan tenke meg ca 400 meter over havet, ventet på en hjort. Jeg gikk veldig veldig sent opp, for å unngå å bli varm og svett, jeg hadde underttøye bytte med meg, men brukte ikke denne, da jeg følte at tøyet var tørt. Og la meg si det med en gang, det skal mye til for at jeg fryser, så lenge nevnte type bekledning er på kroppen, kan jeg feks sitte uten hansker, i to timer i 10-12 minusgrader, og fremdeles ha varme hender. Men det er når man reiser seg og løfter opp alt utstyret, rifle og kikkert osv, at man virkelig kjenner hvor kaldt det er!

 

Tilbake til påsan, det gikk kanskje 3-4 timer, før jeg skalv av kulde, og det var lite trivelig. Så at den passer best med en god sovepose, det er helt sikkert! At den har berget mangt et jegerliv og andre turgåere er også sikkert. Men jeg vil nesten heve pekefingeren til del som stoler alt for mye på den, og tro at den holder deg varm i alt slags vær, stemmer ikke helt, man må også gjøre noen ting selv og forberede seg så godt man kan.

Igjen, jeg har den selv med på nesten hver eneste tur jeg går.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dere får ikke utlevert dette på jobb? Vi har utlevert både foret og uforet hos oss.

 

Hadde også utlevert dette når jeg jobbet i nord(skjold).

I og med at op-tjænest kan bli rimelig kjølig hadde jeg prøvd å fått avdelingen til å skaffe dette(da sparer du noen kroner).

 

Troppsjef ble med på flankemarsj og ventetjænest i -20 under forrige øvelse. Vi kom inn til leir fredag formiddag, og mandag morgen kunne vi gå på depo og hente ut jervenduk til alle i troppen. Nesten rart hvordan ting går i orden når sjefene ser at ja, vi trenger faktisk det vi ber om. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...