Jump to content

Ettersøk på påskutt elg!


sako_35

Recommended Posts

Hei.

 

I dag var tiden inne for dachshunden min Sako til å gjennomføre sitt første ettersøk!

Vi var på post da en skytter skøyt på ei kvie som kom rolig forbi han i lyslinja. Skjedde ikke noe på første skudd, så han skøyt ett til.

Han meldte inn at dyret forsvant ut av lyslinja og at det var ei ku til i følget, så ikke kua ble påskutt ved neste post! Kua ble meldt ved neste post alene.

 

Vi ventet en time før sako og undertegnede startet opp ettersøktet, det var godt med blod ved skuddplassen, sako var heit på ferskspora, og gikk villig i vei, men jeg oppdaget fort at han gikk på det friske dyret da blodet manglet, så gikk tilbake til skuddplass, og fikk ny oppstart! Denne gangen gikk det på skinner, han gikk blodsporet helt ut, ca 150, og inne i tetta lå elgen død, det var ei elgku. Så var det masse ros, sako syntes elgkua var skummel, men losa mye på elgen når han fant dyret.

 

Jeg er litt redd for at han kan bli litt heit på elg, så tok han relativt raskt vekk fra elgen.

 

Så gjenstår å få han til å skjønne sitt andre kall, jage rådyr for matfar og få skutt rådyr for han.

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. :)

 

Selv syntes jeg det er meget hyggelig at alt arbeidet som sako og jeg har lagt ned, kommer til nytte i form av ettersøk reelle situasjoner slik som i går! Og ikke minst at både hund og underetegnede tilegner seg ny lærdom hele tiden.

 

Ja, du får melde deg på Carl_Gustav12, og få Theo igjennom prøvene. :) Utrolig artig, og kanskje det er noen likesinde damer der..... :lol:

 

Takk til dere som kommer med innlegg på linken::)

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Ny sjanse i dag.

 

Vi hadde en som skøyt på en piggokse, som gikk videre, 2 skudd var avfyrt på den, det kom da en piggokse også til neste post, etter å krysset veien. Den fikk 2 skudd der også. Før den falt!

Så fikk den nakkeskudd.

 

Vi ville sjekke ut at det faktisk var samme okse, så sako fikk sjansen til å spore på den påskutte elgen. Så vi gikk inn til posten noen timer senere, var ikke funnet blod etter piggoksen der! Sako tok spora der den var påskutt, og vi gikk i retning av den neste posten, etter å gått en 300-400 meter, så krysset vi ferske rådyrspor, og der fikk vi tap, prøvde å ringe rundt, men fikk ikke helt dreis på det. Men er fornøyd med sporinga frem dit. Og vi var heller ikke så langt unna veien.

 

Etter at elgen hadde blitt tatt av frakken, så ble det funnet 3 skudd på den, 2 i bogene, fra siste posten, og ett streifskuff i nakken, og nakkeskuddet. Så er riktig dyr som ble skutt på andre posten.

 

Og sako og jeg er glad for praksisen vi får igjennom elgjakta.:)

 

Mvh

 

Sako_35.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med gjennomført ettersøk :D

Bruker selv dachs, og det er flott å se at andre også setter pris på den flotte hunderasen som egner seg til så mye. I mitt tilfelle blir hunden brukt både på elg-, hjort- og rådyrjakt: noe som fungerer godt. Det eneste jeg er forsiktig med å passe på er at dachsen holdes unna elgfallet slik at hun ikke blir for "giret" på elg da det er rådyrjakt hunden hovedsakelig skal brukes til og jeg vil helst ikke at den skal gå på elg. For tiden jobber vi med å venne henne av med å lose når hun er i band: og det går kjempeflott :D

Gleder meg til å høre mer om hvordan det går utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Joda, jeg hadde en elglos med sako før elgjakta, den tok ut en elgokse, som han holdt på med 1- 1 1/2 time, men fikk ikke tatt han av den losen.

 

Men på lørdag ble det skutt det første rådyret for sako, han tok ut dyret, og det kom over en post, sako lå ca 2 min bak. Så det var morro. Så ser vel ut som sako ikke har valgt bort rådyr så langt, men det skal sies er lite elg der i Tynsetraktene. Han tok også ut noe på søndag, men det fikk vi aldri se, mistenker hjort! Har jo spora både rådyr, hjort og elg med han, så kan er vel kapabel til å lose på disse 3 typer hjortevilt! Ønsker jo primært han skal ta ut rådyr, og håper han forsto dette etter rådyrfallet. Skal vel prøve på rådyr hjemme i Akershus på lørdagen, så får vi se da!

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...