Jump to content

Kuler og ballistikk


Mikko

Recommended Posts

Jeg prøver å ikke engasjere meg alltid, men noen ganger er det vanskelig. Skal ikke utrope meg til noen ekspert, men mener jeg har plukket opp noen ting underveis, mens jeg har ladet, skutt og jaktet.

 

Er stadig inne på forskjellige nettforum osv. Her for en stund siden var det en som skulle ha seg jaktrifle. Han vurderte 270 Win opp mot andre patroner. Hans konklusjon var at en 130 gr fra en 30-06 har samme kulebane som en 130 gr fra en 270 Win. Dermed var det ikke noen vits å velge 270 Win.

 

Jeg forsøkte å ymte frempå om SD og BC som det heter i mine amerikanske ladebøker, utenat han forsto. Kanskje ikke så mye å debattere dette, mer et sukk.

De to nevnte kulene er lite sammenlignbare, da de vil ha veldig forskjellige egenskaper. Det blir jo som å vurdere en 140 gr i 375 HH, den ville jo hatt en flat kulebane. Hvis det hadde gått an, vet ikke.

 

Ser ut som noen vurderer kapasitet og "jaktevne" ut fra formelen: kulebane X kikkertobjektiv = god felling

 

Litt surr og rør på morran, men det er forskjellig å se på de forskjellige forum.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje har de litt rett begge to? I eksempelet du viser til, så seier karen at han skal ha seg JAKTrifle. Viss ein tar utgangspunkt i at svært mykje av norsk vilt, anten det er ekorn eller elg blir skote på hold under 200 meter, så er det vel marginale forskjeller på kulebane om ein sender ei 130 grains kvalitetskule ut av ei 30.06 eller ein .270 win? Du skriv at dei vil ha VELDIG forskjellige eigenskaper, er ikkje sanninga at dei vil ha LITT forskjellige eigenskapar? Vel er SD og BC ulike i dei to kalibera, gitt same kuletype og kulevekt. Men VELDIG forskjellige eigenskaper til praktisk jakt? Tvilsamt.

 

På lengre hold, derimot. Då ser det vel litt annleis ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...