Jump to content

utvidelse av kammerhull


Zodiak

Recommended Posts

Har en BSA XL Light. .177. Meget fornøyd med den, fra tidl totusentallet, et smykke av

en børse. Lite spansk preg. Veldig engelsk. Løpet klokker igjen som døren på en luxusbil, fast og pen. Men kun ordinære kuler lar seg sette inn, med smalt skjørt. Hvilke konsekvenser, og muligheter finnes for å utvide.

Noen med kvalitetsråd.. du Evert kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Heh... "kvalitetsråd" veit jeg nok ikke... mer personlige spekulasjoner basert på nerding og mer eller mindre målrette eksperimentering.

 

Men, det jeg kan si, er at såkalt "breech chamfer" er en av de mer kritiske tingene på et fjærluftgevær, jeg har opplevd at en endring her kan gi store utslag i hastigheten til et gevær.

 

Avfasingen sørger, slik jeg forstår det, for hovedsaklig to ting: At skjørtet tetter godt imot pipa, og at kula gir tilstrekkelig og korrekt motstand før den "slipper", slik at stempelet ikke bunner i cylinderen uten motstand.

 

Se på AirArms og moderne HW-geværer, de har begge en avfasing skjørtet kan ligge mot.

 

Samtidig ser jeg at den eneste Supersport/lightning-pipa jeg virkelig har fått gode resultater med har en lengre kuleskråning, og ineg avfasing, men denne pipa er en god del trangere enn de jeg har sett/dytte kuler igjennom på moderne BSA'er.

 

Mine egne moderne BSA-piper har fått en LITEN avfasning, som er såpass dyp/grunn at skjørtet på en JSB-kule akkurat ligger i flukt med pipas bakkant.

 

Jeg bruker et slikt verktøy:

http://www.brownells.com/gunsmith-tools ... 20(xzzx172" target="_blank)

 

Dette lager en skarp kant mot løpet, som i teorien kan skade kuleskjørtet når det presses igjennom, så jeg avrunder kanten veldig lett etterpå med en fyrstikk viklet med litt 800-korning slipepapir.

 

Har også modifsert diana-springerne mine med dette verktøyet, da de har avfasninger som ser ut til å være skåret på frihånd, og ofte klemmer skjørtet mot cylinderen når du lukker pipa etter lading.. Skaper ørlite ekstra dødvolum bak kula, men det er så lite at jeg tror god entring og sentrering av kuleskjørtet er mer kritisk.

 

Med dette kroiningsverktøyet kan man kjøpe styringspiloter, men min erfaring er at det må dreies nye som passer uten spill i den aktuelle pipa. Bittelitt spill i styringen gir lett kanting og hakk i avfasningen.

 

OM geværet ditt har behov for avfasning/breech chamfer tør jeg ikke uttale meg om, hvis det skyter bra og ikke deformerer kuler når du lukker pipa, og det ikke ligger igjen avskavet bly, ville jeg latt det være i fred....

Link to comment
Share on other sites

Jo vel. Nei her er det ingen form for avfasing/koning. Kammeret er avsluttet; RETT av.

Altså ser rett på riflingene. Forstår jeg deg riktig da, vil eventuelle inngrep her bli heller

risikofylte (..?). Per nå, går kun kjente kuletyper helt inn, som Exact, FTT og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg bak Evert her, Dette ville jeg ikke rotet med med mindre børsa skyter veldig dårlig med den ammoen du kan bruke.

 

Om du bestemmer deg for å gjøre det, så ville jeg ha tatt veldig lite av gangen og testet mye for å se en evntuell negativ/positiv utvikling veldig tidlig.

 

http://www.gatewaytoairguns.org/GTA/index.php?topic=25268.0

 

"I've used some fine wet-and-dry paper taped over a stone or dowel of the right shape--angled on the end about like a drill bit is angled. I twist it by hand, and clean it up and blue it when I'm done. I don't actually use a bit, it could easliy leave more sharp edges behind." (ED, 5 poster ned)

http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1075950432/Break-action+cocking+spring+gun+breech+chamfering-

 

http://www.airgunone.com/forums/showthread.php?t=2009

Link to comment
Share on other sites

En av linkene til dumle går til yellowforum, hvor Russel Best kommer med noen innlegg, han er temmelig kompetent... Og han anbefaler en avfasning/chamfer.

Ed K. kommer også med noen innspill, både Ed og Russel besitter nok mer fjærgeværkompetanse enn man finner hos de fleste her hjemme....

 

MEN-

Russel Best henviser også til Cardew&Cardew(engelske luftvåpenguruer), som eksperimenterte en del med dette, og de opplevde at en radie, altså en avrundet kant der kuleskjørtet kontaktet bakkant av løpet gav best hastighet. Ser at Cardews resultater er presentert i en av den andre linkene til dumle.

 

Jeg har eksperimentert litt, og funnet det motsatte av det Cardew hevder :shock: Kun ett eksperiment, men allikevel:

I forbindelse med en Webley Hawk løpsblokk jeg har montert på en av Vulcan'ene mine, har jeg tilpasset et bit av et kinesisk .177-løp, og eksperimentert litt forskjellige avfasninger: radie, og vinkelavfasning som den jeg beskrev tidligere. De høyeste hastighetene kom med vinkelavfasingen. Dette var med H&N FTT-kuler om jeg husker riktig, her har antagelig skjørttykkelse endel å si for hvor følsomt det hele blir.

 

Det skal sies at Cardew'ene gjorde dette på 80-tallet, og da trolig med en børse med lærpakning, og tilhørende diesel.

 

De BSA-pipene som er bearbeidet ved ladeporten har ikke noe avfasning, men heller et slags "kammer", noe likt friboringen/kuleleiet i et vanlig kruttvåpenkammer. I samlingen finnes det Meteorer fra tidlig sekstitall, og disse har mildt sagt varierende "kulekammer"- noen er så åpne at kula detter inn, men andre trnegr et lite trykk.

Dette kulekammeret finner jeg også på Vulcanene og beslektede varianter.

Her får kula motstand når kulehodet presse inn i pipa, og ikke ved deformering av kuleskjørtet slik som ved HW og AirArms sine piper, hvor vi presser kulehodet inn i riflene med tommelen under lading.

Nå skal det nevnes at de eldre supersport og lightning-pipene er trangere enn de nyere.

 

Når vi vet at HW og AirArms skjærer avfasninger, og vi også vet at disse produsentene strengt tatt er de eneste som fortsatt har relativt stabil kvalitet på fjærvåpenproduksjonen sin, OG er de fjærbøsene som gir stabil nok presisjon og hastighet til å brukes i konkurransesammenheng, er ikke jeg i tvil om at det er den riktige måten å gjøre det på- vel og merke når løpet er korrekt dimensjonert.

 

Det er nettopp der jeg er litt i tvil om man bør gjøre noe på en BSA som i utganspunktet oppfører seg brukbart, de har syndet såpass mye med løpsdimensjonene at det er mulig du kan trenge den motstanden den skarpe kanten gir skjørtet, men denne skarpe kanten gir kanskje ikke den kontrollerte repeterbare motstanden man får av en avfasning.

 

Unnskyld at jeg spinner ut i det uendelige med dette, men det er et interessant tema når man er fjærgeværnerd, og kanskje et av de mer oversette temaene hos "hjemmetunere".

 

Har lest hvordan en anerkjent tuner beskriver at han skjærer avfasning tilpasset en spesifikk kule når han tilpasser løp i springere, uten at han avslørte detaljer, men det ligger altså mye her vi vet lite om..

 

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av forskjellige avfasninger ved anledning, men jeg liker ikke bildeopplastningsfunksjonen her på forumet, kanskje noen kan hjelpe meg med å laste opp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For kun å pressisere, så er børsen påfallende presis i metaltilpassning. Åpner og lukker

løp med et kort og presist "klokk", knapt hundremillimeter avvik. Overhode ingen slark e.l. HN Barac. lar seg bare vekselvis sette fult, helt inn. Kun rundnesekuler, kjent form.

Har luftet emnet løselig annet steds, og synd det er blitt sett på med viss grad "skipperskjøn".

Normalt vil de fleste ikke se noe sensitivt her, da området er helt i starten av kulereisen

gjennom løpet.

For øvrig; behagelig, og omtrent ubetydelig rekyl. Veldig kort. Ingen twang e.l. etter noen

få hundre (ca to-tre) skudd. Veldig rolig under avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld at jeg spinner ut i det uendelige med dette, men det er et interessant tema når man er fjærgeværnerd, og kanskje et av de mer oversette temaene hos "hjemmetunere".

 

Spinn i vei du, interessant å høre om erfaringene dine.

Jeg har ikke vært bekjent temaet tidligere, men når jeg begynte å lese litt om det så ble jeg jo litt interessert.

 

Det ser jo ut til at den meste informasjonen jeg finner om dette viser til forbedret presisjon.

 

Dette ser jo ut til å være et eksperiment som passer til Stoegeren min. Jeg skal prøve dette på den og se om

dette er noe den liker. En får liksom ikke presset kula så langt ned som en vil. Dette har irritert meg litt, men

jeg har aldri tenkt på å gjøre noe med det før nå.

Link to comment
Share on other sites

En liten dreining av emne: kvalitetskule kommer ikke alltid helt inn, ikke alle, men med

noen stikker ca. 0.1-0.2millimeter av skjørtet utenfor for kammerflaten. Men muligen

likevel i flukt med løpspakningen. En tenker følgelig på evnt. skadet på transferpakning,

men kan ikke se noen umiddelbare avvik der. Hva mener folket.., du Evert...

De fleste "av og til luftskyttere"",tenker vel minimalt over dette og presser alt av kuler

i kammeret. Kan kanskje ha redusert tilstand på endel børser.

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner meg.... Ikke det at jeg egentlig VET noe om dette, det er et altfor komplisert tema til at jeg tør å uttale meg bastant :winke1:

Jeg besitter ingen sannheter, og synes egentlig det er litt ubehagelig å skulle ha meninger rundt problemstillinger jeg ikke har hatt mellom hendene....

 

Men- meningene mine kan du vel få, selv om jeg litt sketipsk til om de er verdt noe :lol:

-du sier løpspakning/transferpakning- hva mener du egentlig? Pakningen mellom løpet og cylinderen antar jeg? Eller mener du noe annet siden du bruker to forskjellige ord? Vi snakker fortsatt om en BSA pipespenner?

 

Strengt tatt, hvis kula entrer uskadd, og skjørtet ikke stikker mer enn en tiendel eller to over pipas bakkant, ser jeg ikke hvordan det skulle være noe problem noe sted, spesielt ikke hvis kula ikke kontakter cylinderen når du lukker pipa. Klarer ikke helt å se hvordan dette skylle skade noen pakning?

 

Om børsa også oppfører seg fint under avfyring og du får ønsket presisjon, ser jeg ikke at det finnes noe problem?

 

Det jeg har sett på endel BSA'er er at det hender løpspakningen klippes av transferporten når man lukker børsa ved lading. For å fikse dette hjelper det å justere pakninges høyde, evt. avgrade transferportens kant. Kan nevnes at HW's pakninger passer fint i BSAene.

 

Ser du bruker Baracuda, altså tunge kuler, og vi kan jo gå inn på temaet tunge kuler og fjærers levetid i springere..(can of worms som de sier, men det er mange kompetente folk som hevder at for tunge kuler gir mye raskere fjærslitasje. Egentlig kanske logisk, hvis man ser for seg at en viss kulevekt gir stempelet en viss motstand/oppbremsing, og at økt kulevekt gir for rask oppbremsing, od dermed "bounce" altså at stempelet spretter tilbake mot fjæra.)

 

Men, desverre er det en del springere som trenger tunge kuler for å gi pen oppførsel og presisjon(det hevdes her og der at tunge kuler kan veie opp for overdimensjonerte/uchokede løp, har selv opplev en .177" Norica som måtte ha tunge kuler for å gi noen som helst stabilitet), og da har du vel strengt tatt ikke noe valg om andre kuler ikke fungerer tilfredstillende?

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort å lea litt på kulen når en trykker den inn. En skarp kant kan lett lage skader

skjørtet kula uten at en vet det.

 

Litt radius kan føre til an en får en mykere og mere konsistent entring også.

 

Ser til stadighet at folk klager på at magasiner påvirker presisjonen negativt. Det er jo

ofte lignende skader som oppstår på skjørtet?

Link to comment
Share on other sites

Med transferportpakning, mener jeg pakningen på motsatt sted, rundt utløpet av sylinderen.

Gjaldt altså en BSA XL Ligtning ja.

 

Det finnes ingen pakning der på Lightning, supersport, meteor og Mercury, som alle bruker samme løpsinnfestningen med små variasjoner i spennearmsinnfestingen.

 

Pakningen er på løpets bakkant, og tetter mot cylinderens stålflate.

 

En BSA supersport/Lightning/tactical/xl har altså kun to pakninger, breech/løpspakning og stempelpakning.

 

Det kan hende de har flytta pakningen på de nyere Gamo/BSA-modellene jeg ikke kjenner, det har blitt laget andre geværer med pakningen i cylinderen og ikke på løpet, f.eks Webley Vulcan.

Link to comment
Share on other sites

Det du ser er avleiringer etter bly og muligens forbent fett og pakning.

Du ser antagelig også et rundt spor etter at løpspakningen har skrapt vekk avleiringene der den kontakter cylinderen, men ingen ekstra pakning.

Dette er ganske vanlig på springere(ser det på HW'ene også), men om det er blyrester eller forbrenningsrester fra høy kompresjon skal jeg ikke uttale meg bastant om. Det kan muligens være rester fra molypasta, opplever at det finnes en god del av det fra fabrikken på BSA'ene.

 

Det skal nevnes at jeg bare har skrudd på ca femten superspor/lightning/tactical/XL, så jeg kan ikke garantere 100% kjennskap til alle krumspring BSA har gjort, men en pakning rundt transferporten i cylinderen har aldri blitt nevnt noe annet sted heller. Det kan jo hende at en eventuel tidligere eier har gjort en modifikasjon, men jeg ser ikke helt hvorfor noe skulle få det for seg at det trengs en ekstra pakning når det allerede er en pakning som tetter mot en flate, det eneste man oppnå med å kjøre to pakninger mot hverandre er vel enda større sjanse for lekkasje.

 

Du kan jo ta en titt på denne sprengskissa og se om den identifiserer noen ekstra pakning:

https://www.gunspares.co.uk/products/24300/Lightning/" target="_blank

 

Du kan eventuelt se her for skisser av både den gamle og den nye gamofiserte XL-lightningen:

http://enlacesarmasdeaire.blogspot.no/2 ... re_17.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...