Jump to content

Hvilken ladepresse (223rem, 243w og 308w)


UltimaRatio

Recommended Posts

Strengt tatt kunne nok trengt til 9mm og...

 

Er bare så lei av å sitte med enstasjons så derfor tenkte progressiv presse. Blir nok ikke de helt store volumene - ser for meg å lade 500stk i slengen og det holder nok i ett par tre mnd.

 

Alternativet er en Dillon Square deal i 9mm og en 550 til rifle? Aner ikke om det er en god ide...

Link to comment
Share on other sites

Du sparer ikke noe på å lade 9mm, men du kan jo få lavere faktor osv.

 

Du kan lade 223 på 9mm shell plate, og f.eks på både 550 og 650 er det da veldig fort gjort å bytte over mellom kaliberne

 

Bygge om mellom small/large primer tar litt tid, men du kan ha komplette å switche over.

 

så f.eks 650 til 9 og 223, og 550 til 308 og 243wssm

 

Godt utstyr som står ferdig til å bare dra i spaken er VELDIG behagelig.

 

Du lader ikke nok til å rettferdiggjøre jobben med 1050, spesielt ikke med kaliberbytte, men absolutt 650, og 550.

 

Squaredeal tar ikke rifle, og har sære dier, så hadde heller kjørt 650 på 9/223 som nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra volum ville jeg si

 

1 brukt Dillon 550

1 Ny Dillon XL 650.

Dillon 1050 er ett tak dyrere og er noe jeg ville valgt hvis jeg hadde 3 mann til å kverne ut pistolskudd dagen lang.

 

Men ekstrautstyr til Dillon er ikke helt billig.

Du får sette deg ned meg regnemaskina og regne litt på kostnad per Patron.

 

Ett alternativ som ikke er mye utbredt i Norge er

Hornady Lock-N-Load.

" target="_blank" target="_blank

Jeg vet ikke hva den koster i Norge og hvordan det er med deletilgangen. Jeg lader så lite at det ikke er aktuelt for min del. Men jeg liker det jeg ser.

 

Hvis du er alvorlig fattig så kan du jo lukte på en progressiv presse fra LEE, men det krever at du har mekanisk teft og lett tilgang til slitedeler.

Kun for fattige med mekanisk teft:

http://www.titanreloading.com/presses/l ... e-calibers" target="_blank" target="_blank

Deler/Slitedeler:

http://www.titanreloading.com/service-p ... ster-parts" target="_blank" target="_blank

 

Det blir litt som å være frisør som kjøper en søt liten oppladbar hårtrimmer til privat bruk og oppdager at den er utslitt 6 mnd senere.

 

Jeg lader ikke så altfor mye, så jeg klarer meg fint med en LEE

Classic Turret:

http://www.titanreloading.com/presses/l ... rret-press" target="_blank" target="_blank

Det er en grei løsning for de med mindre behov.

Den eneste slitedelen jeg vet om er en liten plastbit til 50 cent

som griper tak i senterpinnen og driver Turret framover.

http://www.titanreloading.com/service-p ... re-ratchet" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja da ble det en Dillon xl650 fra julenissens lille søte hjelper;-)

 

Kjøpte i tillegg conversion-kit i 223rem og hylsemater.

 

Jeg tenker å kunne bytte kaliber til 9mm også så jeg innimellom kan lade opp kvanta til begge kalibere - spørsmålet er: hva trenger jeg for å lettest/kjappest bytte kaliber fra 223rem til 9mm?

Link to comment
Share on other sites

verktøyhode med kruttmål + dier + konverteringskit for 9mm + case feed wheel

 

Siden begge har små primere sparer du mye tid der.

 

Ser du skriver konverteringskit i tilegg? litt usikker hva du mener der, de fleste 650'ene kommer ferdig med konverteringssett i ett kaliber og hylsemater (men uten dier)

 

Denne er fin, eksempel, har 223 rem, vil ha 9mm, da kan du se hva du faktisk trenger av deler, av og til er det mindre, og billigere enn conv settet.

http://thegunwiki.com/apps/calconversion/

 

Parts Used For Conversion:

Status Manufacturer Item SKU

NEED Dillon Precision 650 Casefeed Adapter Green 13450

HAVE Dillon Precision 650 Casefeeder Arm Green 13412

HAVE Dillon Precision 650 Casefeeder Body Small 13513

NEED Dillon Precision 650 Shellplate 5 13509

NEED Dillon Precision 650 Station 1 Locator 5 13546

HAVE Dillon Precision Locator Buttons 3 14060

NEED Dillon Precision Powder funnel F 13806

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig hyggelig fyr, desverre bruker jeg altfor altfor altfor mye penger der, men det er jo 40-50% billigere enn de fleste konkurrentene :o

 

1 tips, skal du ha ekstra kaliber koster de utrolig lite å faktisk bare handle en ekstra presse, og flytte over case feedern som tar ca 1 sekund, med XL650 kan du også "svinge" den fra 1 presse til en annen uten å flytte den av røret, du dytter den bare til materøret på nabopressa.

 

Siden konverteringssettet + verktøyhodet med kruttmål er noen kroner fant jeg vel ut at det i praksis blir 3k-ish ekstra å bare ha en ekstra XL650, vs å bygge om hele tiden. Jeg er lat.

 

med 223 lærer du nok fort at du også vil ha 2 verktøyhoder, 1 ladehode, og 1 "prossesseringshode" der du har RT1200 og fullsize dia f.eks. verktøyhøyde er bare 2-300 kroner og tar <5 sekunder å bytte.

 

Gjetter at du skyter praktisk utifra kalibervalg? .40 hylseplate kan du lade både .40 og 9mm på ved å bytte locator buttons. major scoreing ftw.

 

Burde vel ikke si.. men fy søren så gøy mrbulletfeeder er.. og på kaliberene 9 og 223 fungerer det latterlig bra.

Link to comment
Share on other sites

He he skal ikke se bort ifra at det blir ei presse til:-) skal flytte i ny bolig og har allerede begynt å planlegge den nye furtebua - og ladebenken er allerede gjort råd for ei presse til, i tillegg til de jeg har!

 

Jepp driver med praktisk - foreløpig seint comeback til sporten (var aktiv på 90-tallet) og skyter nå med en HK mr223. Har også en 4" 44 magnum mountain revolver som tunes til praktisk den og he he så spørs om det blir 44 istedet for 9mm;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...