Jump to content

Signalgevær Bates & Dittus


creative

Recommended Posts

Måtte snoke litt i våpenloven.

 

Her står følgende:

 

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

 

 

a.

våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

 

b.

våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

 

Noe som vil få meg til å tro at dette er nevnt en eller annen plass her.

Det eneste jeg finner er litt lengre ned hvor det er skrevet følgende:

 

 

 

§ 5.For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

 

a.

apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

 

Synes da dette er litt selvmotsigende..

 

 

Det eneste jeg klarer å se er at det ikke er noe spesifikt forbud mot dette i våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke klart å finne noe i våpenloven som direkte tilsier at et slikt redskap skal bli sett på noe annet enn et redningsverktøy. Men vi leser jo alle lovverket på hver vår måte (nesten).

Har googlet opp og ned i mente. Det er jo en kruttladning som går av men det er jo det og på 26,5 mm signalpistol/gevær. Dette har lengre løp enn de signalredskapene jeg har sett tidligere, montert på et kolbestykke, rails. Må og bør vel ta kontakt med Politiet for å høre med de.

Det er ihvertfall 18 års aldersgrense slik som redningsverktøy/signalpistol er ellers.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en utkaster av lyd, lys og røyk. Såkalt "launcher" , brukes både i det maritime miljøet og hos politi/forsvar. Skyter ut et kruttdrevet prosjektil.

Bates & Dittus versjonen er jo en "tacticool" signalpistol/gevær. Denne versjonen vi snakker om her er nok mer rettet mot landjorden enn det maritime miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...