Jump to content

Baikal lj-18 ussr


BjarneF

Recommended Posts

Det er ei lett og driftssikker hagle, det er vell nesten Norges mest solgte hagle gjennom tidene.Når jeg kjøpte min ny i 1988 kostet den bare noen hundre lapper, ny prisen i dag vet jeg ikke men husker en kamerat kjøpte ei ny for ca 1 år siden for rundt 1000 kr.

Brukte selges vell for 200-500 kr.

 

Jeg har montert syntetisk stokk på den, så jeg har vell en av veldig få her i Norge med syntetisk stokk :-)

Stokken er bestilt fra Russland vist noen lurer på det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ei kjempehagle men er verdt omtrent null siden veldig få er villig til å brenne sin ene innvilgede søknad på en enkeltløper (vanskelig å selge og til og med vanskelig å gi bort). Har sett slike avertert fra null til optimistiske 1000,-

Det beste man kan gjøre med ei slik hagle er å beholde den og bruke den. Jeg har ei selv og den er genial til sitt bruk, lett å bære og jeg skyter meget godt med den.

Link to comment
Share on other sites

puss den,men ikke parker den i skapet... ta dem med på noen jakt turer heller. kanskje du finner ut at du skyter bra/liker den. syns ikke 1 skudd er noe stort minus på jakt. eneste minuset jeg kommer på er at den vanligvis har full choke og skyter veldig trangt.

dette kan selvfølgelig justeres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forlenget min med en tykkere kolbe/rekyl kappe, rekylet fra heftige jakt ladninger med full trangboring ble også bedre.

Dette er min yndling i kano og på mink jakt, for det første så er jeg ikke så redd for den og du kan gå med skudd i kammeret og våpnet nedspendt så den er sikker for vådeskudd når jeg hopper rundt på svabergene i flomålet og prøver å la være å falle :shock:

Var på leirduebanen i sommer og den knuste faktisk en anseelig mengde leirduer selv om den er lett i svingen :D

Prøv den, bruk den og så finner du sikkert ett område der den er suveren i sin enkelhet, feks. åtejakt på rev med hagle tror jeg den er som laget for med sin noe over sikkert full trangboring :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva som er best,men selv bruker biltema sin kina olje på alle børsene mine. den inneholder 85% tung olje og resten lin olje. smører inn og tørker bort overskytende. har du pussa stokken ned så må den vel beises/farges litt først siden tung oljen ikke har mye farge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte kinaolje med teak farge,sammen med rød kolbekappe fra Pachmayer ble det faktisk et vakkert våpen :overrasket: .Bruker utelukkende denne på støkkjakt på skogsfugl.Full trangboring er etter min mening en stor fordel på denne jaktformen,da jeg stort sett skyter på litt lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...