Jump to content

Kappe løpet på halvauto hagle.


rogsom

Recommended Posts

Jeg vurderer å kappe løpet på halvauto hagla mi.

Den er såkalt "inertia driven" slik som Benelli er, min er en Stoeger med samme mekanisme.

 

Vil den fremdeles veksle stabilt med kortere løp?

Den burde vel det, siden mekanismen ikke drives av gasstrykket men rekylbevegelsen...

 

Noen som har tanker/erfaringer om dette, ut over at jeg nødvendigvis mister chokene om jeg kapper løpet, det er jeg villig til å ofre for å få ei mer hendig skogshagle ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om du legger på mye vekt på et våpen med slik veksling, vil vel teorien tilsi at du får mindre pålitelig veksling. Er visstnok dette som er grunnen til at et eller annet militærvesen valgte gassveksling over inertiaveksling ved en nylig korsvei. Ut fra samme teori burde jo kapping av løp gi mindre vekt og dermed kanskje mer pålitelig veksling?

Jeg skal ikke si at det er helt sikkert, men det ville forbause meg om det skulle gi kluss med lading. Spredningsmønstre har jeg ikke peiling på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens!!

Dere tenker på samme måten som jeg selv gjør og det gir jo en følelse av litt trygghet (men så er det jo likevel dette med teori og praksis) ;-)

 

Har googlet litt og funnet ut at det selges løp til denne hagla i alt fra 22-28 tommer, så det å kappe til 22 tommer burde i hvert fall være uproblematisk. Her blir det nok baufil ja :-)

 

Får se om jeg går til børsis med den og får gjenget opp igjen for choker i det kortere løpet. Får kappe og teste litt skuddbilder først og så vurderer jeg det etter hvert....

 

Takk for hjelpen :-)

Link to comment
Share on other sites

Minnes for øvrig noen som prøvde seg litt frem med dette systemet. De holdt hagla med kolben mot en vegg og fyrte av, med veksling. Så tok de av kolbekappa og prøvde igjen, noe som resulterte i at den ikke vekslet. Tilsynelatende var altså bevegelsen i komprimeringen av kolbekappen nok til å sette i gang systemet.

 

Går og håper på rifle med dette systemet, men holder ikke pusten mens jeg venter...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg også har vurdert på min Browning A-5. Men her er jo til og med løpet med i bevegelsen sammen med sluttstykket i vekslingen. Er litt usikker på om det blir det samme da. Jeg kommer nok til å prøve hvis ikke jeg finner ut om det kan virke negativt. Løpet som står på den er for langt syns jeg og i tillegg så mangler siktekornet så noe må gjøres uansett.

Vet ikke om det er noen vits å sette inn choke i løpet for min del. Er det noen som vet ca. pris på en sånn jobb?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...