Jump to content

Billig hjemmelaget pull trough rense "snor"


dumle

Recommended Posts

Skulle rense løpet her om dagen, men hadde ikke noe utstyr tilgjengelig så jeg laget meg en pull through rense sak.

Den har fungert så bra at jeg ikke har sett noe behov for å bytte den ut i ettertid.

Tenkte jeg skulle dele den med dere kanskje noen andre også kan dra nytte av den?

 

Utstyr:

-Litt streng fra en kantklipper

-Skarp kniv

-Lighter

-Tang

_MG_8570_zps668ac815.jpg

 

Bruk lighteren og smelt plastikken litt og klem den flat med tangen.

_MG_8809_zps2593d0c6.jpg

 

Bruk kniven til å jevne ut den delen du nettopp har flatet ut til en tykkelse dom passer til kalibret

_MG_8598_zpsd43d5461.jpg

_MG_8606_zpse0311862.jpg

 

Fold den flate delen over og bruk tangen til å klemme det flatt

_MG_8626_zps9cbe1bc6.jpg

 

Bruk lighteren igjen smelt enden litt og klem den sammen med den andre siden.

_MG_8644_zpsaeb45991.jpg

 

Du skal da ha noe som ser ut som og fungerer som dette

_MG_8730_zps0fca042f.jpg

_MG_8680_zps23bf28ca.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare en lite råd : Jeg antar det er halvhard plast i denne, noe i likehet med forsvarets utgave til AG3 ? Slike brukte vi ei stund ved KV da vi lagde AG 3, men måtte gi den opp, da det grodde urenheter inn i plasten, og laget stygge striper i pipa ved bruk. Suikkert OK til privat bruk, men hold den rein !

Link to comment
Share on other sites

Bare en lite råd : Jeg antar det er halvhard plast i denne, noe i likehet med forsvarets utgave til AG3 ? Slike brukte vi ei stund ved KV da vi lagde AG 3, men måtte gi den opp, da det grodde urenheter inn i plasten, og laget stygge striper i pipa ved bruk. Suikkert OK til privat bruk, men hold den rein !

 

Har ikke hatt noe problem med det ennå, men det vil nok skje på et eller annet tidspunkt.

Men det er da det minste problem, det tar bare 3-4 min å lage en ny og koster minimalt. Billigere og adskillig kjappere enn å stikke i butikken :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker skredsnor selv(flettet nylon) og lager en åpning i midten til lappen. Metermarkeringen i messing er akkurat tung nok til å få snora gjennom løpet. Brukt dette i 10 år, funker gull, men er nøye på å trekke rett ut for å ikke komme borti kroninga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker 1,4mm fiskeline. Smelter ene siden av lina med en lighter og trykker den mot noe flatt slik at den enden blir soppformet, ca 3-4 mm diameter. Spisser den andre siden av lina med en kniv sånn at det er lett å stikke den gjennom senter på pusselappen. Tar bare sekunder å lage, og pusselappen legger seg over "soppen" som et skjørt og blir presset ut mot alle sidene av løpet. Veldig enkel og effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...