Jump to content

6 mm BR Remington - Norma?


Tomas

Recommended Posts

Kvitter meg med en Thompson Encore som har et løp fra statene i 6 mm BR Remington. Når jeg kjøpte ammo fra Norma til dette kaliberet viste det seg at kulene satt for langt ut i forhold til mitt kammer. Dette løste jeg ved å ta ut kulene, lade om med Redding dier i 6 mm BR Remington med løse bussinger for hylsehals. Det endte opp med 4 dier og en pris på 3370 for herligheten, har sikkert ikke kjøpt fra det billigste stedet. Det var i hvertfall de dyreste diene jeg noensinne har kjøpt.

 

Dier til den prisen er ikke veldig lett å få igjen penger for regner jeg med, siden jeg også har " forelsket " meg i denne patronen, enten den nå heter Remington eller Norma. Vil jeg nå bygge opp et nytt våpen i dette kaliberet. Så kommer det store spørsmålet, og her håper jeg å få kvalifiserte svar. MÅ JEG BESTILLE REMINGTON KAMMER I DET NYE VÅPNET, eller vil et Norma kammer fungere greit mot disse diene? Er det snakk om noen ulikhet mellom Rem. og Norma så har diene og " skyteforming gjort sitt til at mine hjemmeladde norma hylser kamret greit.

 

Snakket med børsemaker junior Hansen i dag, og han kunne ikke på stående fot fortelle meg om det var noen ulikheter mellom disse " to patronene ". Gikk inn på en link på 6 mm BR hvor det var merket av en radius i overgang skulder - hylshals som hadde ulike verdier. Noen som kan bekrefte dette? Ba også børsemakerene sjekke opp dette, før de får jobben en gang på nyåret.

 

Våpnet jeg hadde tenkt bygge opp er en Ruger nr 3, hele prosjektet kan komme på ca 15.000 kr med beste rustfrie pipe , fluting, gjenging for demper, glassblåst og svart teflonbelegg - svart - pipe, mulig at kikertmontasjer montert direkte på pipe ikke er inkludert NB! det ble nevnt kr 10500 for løp, kamring, fluting, gjenging, glassblåsing og svart teflonbelegging av pipe. Lyddemper, tofot, kikert, rifla og bygging av ny stokk og framtre er ikke inkludert.

 

Hva er målet med dette prosjektet, kunne benytte et estetisk nydelig våpen ( etter min smak ) til koseskyting på korte og skikkelig lange hold ut mot 500 m. Sjelden jeg har mulighet for så lange hold, men det kan forekomme. Så kan en vel spørre seg om dette er riktig våpen å satse på med den relativt lange slagtiden ( nb! kan nok kortes noe med lettere hane og strammere fjær fra Brownel ). Skyting på lange avstander vil selvfølgelig bli gjort med god støtte ( tofot ). Børse for skogsfugel er også noe av målet, og rådyr. For å gjøre hele prosjektet en god del billigere så hadde de også løp ( ikke rustfri ) for 5500 kr, også dette fra Lothar Walter, sikkert ikke noe skitt det heller. Holder det sistnevnte løpet 2500 skudd, så skal jeg jaggu skyte i mange år før jeg oppnår det antallet.

 

Hvor mange skudd kan man få ut av et svart pipe kontra en rustfri pipe og likevel ha god presisjon?

 

Hvorfor ikke satse på en god bolt action kasse, jeg har rett og slett lyst på noe som er litt mere spennende, og for det så kan jeg ofre noe presisjon. Sitter også på en Ruger nr 1 i 223 med uviss fremtid, d.v.s. hvilket kaliber blir det her etter hvert.

 

Før jeg ringte Hansen, kontaktet jeg Jaktdepoet siden det så ut at disse hadde kammerbrotsjer til både Remington og Norma kammer, men hørtes ut som at de ikke hadde brotsjer eller tok på seg børsemakerjobber lenger. Er dette tilfelle så bør kanskje oversikten over brotsjer oppdateres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra hukommelsen er mye av forskjellen at Norma endret riflestigning og forlenget kuleskråning for å bruke lange 107 gr kuler.

Hylsedimensjonen er mye det samme.

Om forskjellen er så stor at dier ikke kan brukes om hverandre tror jeg du må brotsje kammer å prøve før du får sikkert svar. Halspressedien og kuleisetter kan du bruke, men helpressedie er det som må prøves.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...