Jump to content

kjøp av første hagle


Pyromjaal

Recommended Posts

Beste du kan gjøre er å se om det er leirdueskyting med hagle i området ditt og ta deg en tur og kanskje få prøve noen typer hagler.

Nest beste du kan gjøre er å dra til en våpenbutikk og holde føle på halger, sitter de godt i skuldra? gode og holde i?

 

Hva skal haglen brukes til?

Hvilket kaliber?

Prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

Om du er helt fersk så vil jeg heller si at en O/U eller halvauto er ett bedre valg enn pump. Mindre å tenke på og du kan fokusere på å skyte bra.

Plomberingen er noe som lett kan gjøres selv. Ikke alle land har de samme lovene ang plombering som oss.

Mye bra merker, Beretta, brlowing,Benelli,osv osv.

Men merke er tross alt ikke alt. Du må heller se på hagler som passer deg. Våpen er som klær, alt passer ikke alle.

 

Hva skal du bruke haglen til?

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye på bane kjøp o\u.

Når du sier du skal ha din første hagle, trenger du nettopp skyte mye på bane, å da med et våpen tilpasset deg. Dette er noe enkelte våpenforhandlere, merk enkelte kan hjelpe deg med.

 

Til jakt er halvauto noe jeg bruker. Plombering er 1-1 og er bare å ha i våpenet permanent.

 

Grunnen til o\u på bane er at man trenger 1 skutt på trap og 2 skudd på skeet.

Hylsene kastes ut av våpenet med halvauto. Noe som ikke alltid er populært.

Link to comment
Share on other sites

Bor på gård så jeg kan trene/jakte hjemme så det er ikke noe problem med hylsekasting. og har lånt hagle ganske mye så jeg kan skyte ned hagle uten problemer så jeg tringer den egentlig mest til jakt men også sånn at jeg kan ta ut plombering hvis jeg skal skyte på leirduer hvis det er mulig

Link to comment
Share on other sites

Forresten så lurte jeg på noe. For eksempel en pumpehagle eller halvauto som er 12/89 kan jeg da skyte med patroner som er 12/79? Kan jeg det med o/u eller s/s?

Ja - Patroner som er sterkere ladet er 12/89 for å hindre at de blir brukt i hagler som er 12/76.

 

Tilpassing er viktig hvis du trenger det.

 

Se denne youtube snutten før du kjøper:

 

Ei rimelig hagle til å begynne med er greit,

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 63_1_style

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik remington 870 pumpe i 12/89.

+Solid børse som kan brukes som både spett og spade

+Ikke koster den all verden

+Den skyter 89 som er gode greier (har skutt vertfall 3 stk. i min på 4 år) ;P

+/-passer meg som bare det etter et par fall i steinura

-Den har litt lett for å ruste (min har et teflonbelegg av noe slag som xxl lovte var gode greier!)

-bråkete og litt tung

 

Etter å dratt denne milevis på fjellet etter rypa, vurderer jeg heller å kjøpe meg en o/u...

Det er uansett ikke lov til å gå med mere enn 2 skudd (ikke rekker du så mange flere heller i mange tilfeller), og du har kun en boring...

 

til neste år tenker jeg pumpa brukt i fjæra etter gåsa, så blir det heller 2-løper på fjellet=)

Link to comment
Share on other sites

fordeler o/u:

-to trangboringer.

-mulighet for to forskjellige patroner. (bruker normalt finere hagl i sprederen og vanligvis litt grovere i trangboringen)

-lett å knekke når man ferdes på ulendte plasser.

-Andre jegere/skyttere/bærplukkere ser at hagla ikke er ladd når/hvis den bæres knekt på ryggen.

-kaster ikke tom hylsen ut i naturen når rypa er skutt.

-lett å pusse.

 

fordeler pumpe:

-ser tøff ut.

 

Fordeler auto:

-mindre rekyl med gassdrevet auto.

Link to comment
Share on other sites

Man kan prøve mange hagler før man skjønner hvilken som passer seg best... du kan finne ut over tid at den hagla du syntes "lå godt" egentlig ikke er helt optimal, derfor er det kanskje greit å gå for ei billigere hagle til å begynne med, for å skape seg litt erfaringer:)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg holder ikke riktig med.. :wink:- (kanskje med unntak for Bajkal)

"billigere til å begynne med",-- bedre å kjøpe våpen som borger for kvalitet som sin "første-hagle".

Klarer man av det økonomiske så sparer man seg mye mht frustrasjon over "skit", som ikke fungerer som man forventer og hadde håpet...børser som smeller IBLANDT,.. løp som ikke sam-skyter (ulike treffpunkt)... trøbbel med løpsvelger etc etc... listen kan gjøres lang.

Søk litt her inne på kammeret så skjønner du ganske snart hva jeg mener.

Sant nok må du skyte en tid med hagle og skaffe deg erfaring før du får egne preferanser o forståelse av hva du ønsker av ditt våpen... det er sjelden så store forandringer på kolbe som skal til.- Ønsker du likevel i framtida å BYTTE ditt våpen, så... har du investert i t.eks. en Beretta, Browning ell liknende så er disse lett-solgte og UTEN at du har tapt penger.

 

Det er mange hagler der ute som ser pene ut, mye guld osv. men det er UTENPÅ,.. sjelden at dette harmonerer med innsiden...dessverre.

Kjøp deg en kvalitets-hagle.. den gjør det du vill, igjen og igjen, ikke ti ganger, men som regel (hundre)tusentals ganger.

 

Phuu...ble litt langt dette. :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte baikalen min for ca 20 år siden. Aldri hatt noe tull med den. Og siden jeg ikke ser på hagle som et presisjonsvåpen, så hoppet jeg lett bukk over alle de dyre variantene. Russerspettet klikker aldri, og det blir få bom. Jeg trenger ikke ei dyr hagle med pen nettskjæring som er lett og åpne/lukke for å skyte fugl. Det som er fint med et slikt billig (og solid) spett, er at man ikke bryr seg om hakk i kolben ect når man kryper opp steinura. Den blir pusset en gang i året når årets siste jakt tur er over :)

Det perfekte bruks jern for min del.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg først ei 870, så fikk jeg lyst på halvauto. Kjøpte da ei Franchi Predator. Arti med halvauto. Kom til det stadiet at jeg ville selge ei av haglene, Franchien ble solgt.

870en er et bruksjern som blir værende i skapet i all tid fremover.

 

 

Anbefaler 870, lett å treffe med, er ikke så dyr, ett strøk med durocoat så ruster den ikke så mye.

 

 

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...