Jump to content

300 whisper / 300/221. Hjelp til lading


Lasse

Recommended Posts

Hei. Da var endelig rifla på plass og har fått laget en del hylser med basis i 5,56nato.

 

Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med en startladning?

Jeg har VV N110 i hylla samt en del 220gr Nosler Cc..

 

Vil 8,5gr være en grei plass og starte?

 

Rifla er forøvrig en Mossberg MVP Patrol i 5,56 med ekstra løp i 300Whisper(40cm langt)

Link to comment
Share on other sites

Det første du bør sjekke er hvilken brotsj han har brukt, det finnes mange forskjellige versjoner av .30/221. I dag ville nok 300BLK være det mest korrekte valget, det er en standardisert patron og skal ha litt romsligere hals med tanke på ompressing av 223. Når det er sagt, hylseforming vil alltid medføre noen utfordringer. Hylser varierer i innvendig mål, så hvis du ikke vil dreie halsene så må en bare prøve seg frem. Du har én løsning allerede, hold deg til Nato. Jeg er typen til å dreie halser, så det vil være min løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker neckdriver fra K&M

 

http://www.kmshooting.com/catalog/with- ... older.html

 

Jeg har omformet militærhylser (RUAG) til 300Whisper i min Schultz&Larsen Legacy. Hylsene vil ikke kamre uten at tykkelsen i halsen blir dreid ned til ca 8,54mm (målte ca 8,54mm etter skyting også så det er nok litt for tight). Kommer nok til å dreie ned litt mer (i Wikipedia står det 8,4mm, men kommer ikke til å dreie ned så mye).

 

Av 100 hylser var det 5 hylser som ikke ble avfyrt. Mistenker at disse er presset litt for mye i LEE-dia, og i kombinasjon med litt harde tennere (CCI450) har de ikke blitt avfyrt, prøvde flere ganger men tennhette/krutt var uforbrent. Knotet litt med pressingen av hylsene før jeg fant ut at kamringsproblemene skyldtes for tykk hals.

 

Jeg har skutt 125gr Lapua FMJ med 15grs N110 COL 50,2mm, hylser trimmet til 34,3mm. Kronograferte 600m/s i 51cm løp. Fikk 25mm samling med litt ugunstig skytestilling (sekk som støtte).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...