Jump to content

mulig å lade for å skyte lette kuler i løp med rask rifling?


Dekk

Recommended Posts

Er det mulig å tilpasse krutt ladningen for å skyte lette/korte kuler i rask rifling f.eks. en 110gr 308w varmint kule i et 1:10" løp? Eller vil ikkje utgangshastigheten ha noe særlig å si i dette tilfellet?

 

Ps. Lader ikkje selv... Enda... :-)

Link to comment
Share on other sites

skyter 110 grain i 800m/s+ med .30walker med 1:8 twist...

Presisjon på 100m til meg har ikke vært dårligere enn med tyngre kuler.

 

Problemet er vel størst når du kommer på lengre hold og kulebanen begynner å peke nedover mens kula forsatt peker framover, noe som kan gi lavere BC og dårligere presisjon.

 

når du spør om det er mulig og tilpasse kruttladningen, så er det jo mulig å bruke raskere krutt for å fortsatt oppnå godt arbeidstrykk. Lettere kule trenger mer generelt mer krutt eller like mye av en raskere kruttsort for å gi samme trykk, og vil da gi mer hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at lettere kuler med høyere hastighet i rask rifling potensielt spinner så fort at de kan gå i oppløsning i flukt. Men har ikke testet selv. Grunnen for at eg spør er at eg skal kjøpe ny all around rifle enten med 1:12 eller 1:10 rifling.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at lettere kuler med høyere hastighet i rask rifling potensielt spinner så fort at de kan gå i oppløsning i flukt. Men har ikke testet selv. Grunnen for at eg spør er at eg skal kjøpe ny all around rifle enten med 1:12 eller 1:10 rifling.

Dette er ikke et problem i 308, du får bare ikke fart nok. 110gr Sierra er også ei varmintkule, som er beregnet på fart. Du trenger overhodet ikke å bry deg om riflestigningen når du lader. Bortsett fra at kulene ikke kan være for lange for den aktuelle stigningen. Profesjonelle aktører har målt trykkøkningen med samme ladning i forskjellige stigninger, og funnet forskjellen ubetydelig, målbar, men ubetydelig.

 

 

engre hold og kulebanen begynner å peke nedover mens kula forsatt peker framover, noe som kan gi lavere BC og dårligere presisjon.

Dette er helt enkelt noe som ikke forekommer. Avviket mellom kulas pekeretning og kulebanen er uansett mot høyre,og minimalt oppover. Det er dette som er årsaken til spindrift. Bidraget til drag er fullstendig neglisjerbart.

Derimot kan en få økt drag på lange hold pga. presesjon, dersom riflestigningen er for slak - selv om den er krapp nok til å gi statisk stabilitet og gode ytelser på korte hold. Dette først og fremst med lange BTHP-kuler.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...