Jump to content

Villsvinjakt i Norge


Diseblot

Recommended Posts

Hei!

 

 

Jeg har noen spørsmål angående villsvinjakt i Norge. Ettersom villsvinet er svartelistet og kan skytes 365 dager i året, trenger man å søke grunneier om lov til å skyte disse dyrene?

 

Jeg har fått det for meg at man bare kan dra ut og søke etter villsvinet, og skyte om jeg skulle være heldig nok å møte på et. Svigerfar derimot tror at jeg må søke kommune/grunneier om lov til å jakte på grisen.

 

 

Hvorvidt det står noe om dette i jaktprøve-litteratur vet jeg ingenting om, da jeg skal begynne å lese på teorien etter min siste eksamen i år. Og deretter ta jegerprøven i første kvartal av 2015.

 

 

Jeg skal hovedsakelig jakte hare, dvs. ser jeg da muligheten i å jakte på villsvin med slugs i tillegg, da jeg elsker villsvinkjøtt :roll:

 

 

 

Har lest litt om at det er vanlig å bruke hund eller åte for å finne villsvinet, dog ser jeg verdien av å faktisk jakte og søke etter dyret selv. Selv om det kanskje blir dårlig med villsvin på den måten, så får det bare gå :wink:

 

 

På forhånd takk!

 

- Joakim

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan forstå så er det som all annen jakt på vilt. Du må ha tillatelse fra de/den som er grunneier. (Ellers hadde jeg ikke kunnet gjort annet en å jaktet og passet feller til minken :mrgreen: som også er på lista over uønskede dyr)

 

Det var det jeg fryktet, ja :)

 

Da tar jeg kontakt med Kongsvinger kommune mot sommeren, tenker jeg.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom villsvinet er svartelistet og kan skytes 365 dager i året
Liten presisering; Det følger ikke automatisk av svartelistingen at det er lov å skyte vilsvin året rundt, derimot er svartelistingen av villsvin årsak til at det er åpnet for jakt på villsvin året rundt :)

 

Villsvinet (og andre arter på svartelisten det eventuelt er åpnet jakttid på) står således ikke i noen særstilling i forhold til andre jaktbare arter, annet enn i begrunnelsen for hvorfor det skal være jakttid og jakttidens lengde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...