Jump to content

CZ 455, problemer med kikkertsikte.


esstrom

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er blitt en lykkelig eier av en CZ 455 i cal 22 lr og 22 mag. Jeg skulle skyte inn riflen i går, men slet med å få til kikkertsikte, treffpunktet på skiven var ca 23 cm fra der jeg siktet på 15 meter. Jeg prøvde å skru kikkerten helt ut mot høyre men merket at det ikke ble noen forskjell på treffpunktet. Kan det være en defekt kikkert? Jeg synes det var langt mellom treffpunkt og siktepunkt, kanskje kikkerten er monert litt for mye til den ene siden? Kikkerten er av typen Hubertus 3-9x40.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar kikkerten ut av montasjen og setter den mot et speil. Så ser du to kors når du ser inn i kikkerten på vanlig måte. Prøv å vri på høyde og side justeringa å se om det skjer noe.

Hvis det ikke skjer noe, så hiver du kikkerten.

Hvis det henger igjen men plutselig flytter seg, så hiver du kikkerten.

Hvis du får stilt korsa slik at de ligger over hverandre og korset følger kneppa bra, så har du sentrert og friskmeldt kikkerten.

 

Edit. Hvis dette er et sikte du nylig har kjøpt, så hiver du det ikke men tar det med tilbake til butikken og bytter det i et nytt. Dette gjelder forsåvidt også montasjen.

 

Sjekk om montasjen sitter skikkelig i spora på låskassa. At siktet ikke står i spenn, eller ringene er skrudd alt for hardt til. Hvis dette er ok og det ikke hjelper å bytte fremre og bakre base så ville jeg bytta montasje.

 

Har god erfaring med picatinnyskinne og Leupold (qrw og prw) ringer på min Cz. Google " picatinny cz455" så finner du gode montasjer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...