Jump to content

Stamhjort


tigor

Recommended Posts

I området eg jakter på er det litt av og på med hjort.

I starten av jakta er det hjort i terenget som har gått der hele sommeren,men etter ca 2 uker forsvinner den og kommer ikkje tilbake før kulda og snøen kommer.har eg stamhjort i terenget?eller er det hjort som trekker etter di beste matforholda.

Link to comment
Share on other sites

Det virker mest som det er koller du har i terrenget ditt. De kan veldig gjerne trekke ut av terrenget under brunsten hvis bukken som "eier" terrenget ikke nødvendigvis bor i samme område av terrenget. Så når de er ferdige med brunsten kommer de tilbake og spiser seg gode og feite til vinteren. Det kalles gjerne stamdyr. Det var stamdyr her hos meg til et jaktlag fikk leid seg terreng og utryddet de. Etter det har samme jaktlaget sørget for at det ikke etablerer seg stamdyr her.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kanskje planlegge uttak av koller tidlig i jakten slik at de mindre dyrene blir ut tatt da? Da vil du beholde de større kollene som gir best avkom og dermed fører genene sine videre. Bukkejakten blir eventuelt etter brunsten eller at det svimer seg en utstøtt bukk inn i terrenget ditt. Slikt skjer rett som det er andre steder og da skulle sjansene være tilstede for at det kan skje hos deg også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Doctoroy her.

 

Godt beskrevet av slik jeg selv opplever dette, det kan riktignok forekomme også tidlig at en bukk og tre vandrer innom en kort periode. De "faste" dyrene sees hver kveld, helt til de får besøk av mange flere, hvor de 6-7-8-9-10 faste dyrene plutselig blir til 18-25 dyr. Så forsvinner de, er ikke lengre borte enn ca 5 min i bil. Etterpå kommer flesteparten tilbake, også etterfulgt av kanskje 2-3 bukker. Senere når jaktsesongen er over og på vinter og vårparten, sees stort sett bare de "faste" dyrene.

 

Skal man beholde denne stamgjengen, må man tenke litt hva man tar ut, før skuddet går. Der jeg er, har det gått greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...