Jump to content

Mårfangst - hvor er det lov?


FiskereN

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg er en gutt 14 år gammel. Jeg har noen spørsmål som jeg håper blir besvart her. Jeg har lett en del plasser , men finner ikke hvor i Norge det er lov med fangst av mår. Jeg har en hytte i Alvdal , men er ikke sikker på om det er lov der. Hadde ikke vært så morsomt å havne i trøbbel av noe sånt :D

 

På for hånd tusen takk får alle svar.

 

Endret tittelen, så den ble mer opplysende. Jegermeistern .

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Norges største og beste forum for skyttere, jegere, fangstfolk og friluftsfolk!

 

 

Er det ikke dere ungdommer som er så flinke med data, da - i motsetning til oss "fossilene"? :mrgreen:

 

Du finner alt det du etterspør, ved å "google" - og de aktuelle lovene/forskriftene/bestemmelsene ligger på Lovdata.no. Først og fremst "Viltloven", så "Forskrift om jakt, felling og fangst", og så "Forskrift om jakttider".

 

Der vil du finne at for mår er det jakttid, i hele landet, fra 1/11 til 15/3.

 

Jaktretten tilhører grunneieren - så man må ha tillatelse fra den som eier grunnen, for å drive fellefangst.

 

MEN - for å drive fangst, må man ha jegerprøve, og betalt jegeravgift (følger av viltloven), og det er aldersgrenser, i følge fangstforskriften:

§ 5 Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

Siden du er 14 år, kan du delta i "opplæring" - men da er det krav at du har en erfaren fangstmann som veileder/lærer:
§ 6.Opplæring i jakt og fangst

Den som i løpet av kalenderåret fyller 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte, og

b)er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Som opplæringsjeger/-fangstmann under 16 år, slipper du å betale jegeravgift.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å finne fangstterreng er det enkleste å kontakte det lokale grunneierlaget ( iallefall i områder hvor det for det meste er private eiendommer ). Hvis de selger 'jaktkort for småvilt', vil dette kortet dekke fellefangst av mår og mink. Hvis de sier at 'nei, vi har fredet alt småvilt, for det finnes nesten ikke fugl og hare i terrenget', så presiser at du ikke skal jakte fugl eller hare, men mår og mink. I noen områder er det fritt fram for å fangste mår og mink (og jakte rev) helt gratis. Men du (eller den som er din instruktør) må naturligvis ha betalt jegeravgift.

Hvis det ikke finnes noe grunneierlag, må du få tillatelse fra den enkelte grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...