Jump to content

Korte ned hagleløp. Må dette dokumenteres?


potet

Recommended Posts

Jeg vil ha et kortere løp på 870en min da det som står på er 4 meter langt og generelt ukoselig å ha med å gjøre.

Det jeg lurer på er om montering av et kortere løp/kapping av det jeg har må dokumenteres hos onkel.

Står ikke noe om løpslengde på våpenkortet, men det måtte føres på søknaden da jeg skulle kjøpe hagla, og jeg har ikke tenkt til å gjøre noe som setter kortene mine i fare :roll:

 

Det som var planen min var å gjøre et forsøk på å kappe det selv, og heller sette det bort til en børsemaker om det skulle gå full bajs.

Vet ikke om dette er av betydning i forhold til spørsmålet mitt, men tenkte det var likegreit å nevne det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, eller spare det du har og kanskje heller kjøpe et korter med choker? Ta en titt hva løpa koster over dammen. Cabelas, Brownell, Midway osv.. Koster vel ikke stort mer enn det koster å drite seg ut, for så å be smeden ta en titt. Evt ring smeden å hør hva han har liggende under benken..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om montering av et kortere løp/kapping av det jeg har må dokumenteres hos onkel.
Nei. Eneste kravet er 400 mm løp og 840 mm totallengde på våpenet, ref. våpenforskriften §2.

 

Grunnen til at det skal oppgis løpslengde på søknaden er vel mest at de skal sikre seg mot at du ikke etterpå skal kunne si "Ja, men dette har dere jo godkjent".

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Altså, grunnen til at jeg tenkte å kappe selv i første omgang var at jeg ikke ser noen god grunn til å bruke penger på å sette bort en jobb om jeg kan få et greit resultat med litt egeninnsats, en 870 med 28" pipe blir i overkant svær for en liten kar på 175 cm (min personlige mening), jeg liker å pusle med diy prosjekter og jeg ser for meg at 28" pipa er relativt tungsolgt når jeg etterhvert får handlet meg en kort pipe med choker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser vel for meg at det blir omtrent som et løp i samme lengde med fast sylinderborring ;)

Kommer til å forske litt for å gjøre det så gjennomført som mulig selvfølgelig, så blir ikke noe full hyling gjennom pipa med baufila i 80 graders vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Min mossberg 500 mariner har kort pipe og uten gjenging for choker. De sprer mye mener nå jeg. På 20-25m er spredning ca 60cm i diameter. Nå kjøpte jeg denne for bruk av slugs så det gjør ikke meg så mye, men denne blir ikke med på due eller andejakta for å si det sånn..

 

Jeg ville ha sjekket hva et nytt løp koster, et løp der du har mulighet å bytte choker.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt et poeng å ha i bakhodet dette med spredning, men dette løpet blir nok mest brukt til slugs og generell "skyt i stykker ting i mangel på noe bedre å gjøre"-herjing, så får jeg heller være påpasselig med å prøveskyte haglammunisjon før jeg evt bruker det på vilt, og ikke strekke holdene.

 

Et 18,5"-20" løp med choker er i komminga etterhvert, men etter noen økonomiske krumspring den siste tia så tror jeg ikke finansministeren (kjærringa) blir så grei å ha med å gjøre om jeg bestiller akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Står det noe spesifisert på løpslengden i søknaden ville jeg formelt ikke forandret noe først og spurt kontoret om forandring på løpet. Er det blankt derimot antar saksbehandleren at våpen holder seg over minste tillatte lengder, og da kan man vel kappe. Men ikke til Serbu super shorty.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...