Jump to content

Vekt på 4,5 kuler


kruttlappen2

Recommended Posts

Heisann,driver og tester kuler til pcp rifla og de som har gjort det best er JSB exact Heavy på 10,34 grain.

jeg skyter på ca 23 meter.

Jeg kan skyte 4-5 skudd hull i hull og plutselig er det en som går ut til siden og opp eller ned.

Skyter med tofot og sandsekk under kolben for mest mulig stabilt underlag/test.

Jeg sjekker alle kulene jeg bruker for skader før lading i magasin og de ser bra ut.

Etter å ha sett en video på utube bestemte jeg meg for å veie kulene,ca 200 stk.

Oppgitt vekt er 10,34 grain:

Ca 100 lå på i mellom 10.32-38 grain.

Ca 75 lå på i mellom 10.39-56 grain.

Ca 25 lå på i mellom 10.20-31 grain.

Det vil si at det varierer i mellom 10.20 grain og til 10.56 grain så hvor mye vil dette utgjøre på presisjonen?

Riflen det skytes med er en Walther dominator 1250 med ny regulator og fjær.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det som kan være forbannelsen med luftkuler. Med billige dårlige kuler, er avvik i støp og annet, som regel å forvente. Men meget kjedelig at det også forekommer hos JSB og H&N. Men tror

ikke noe vektavik oppover, skulle tilsi sideavvik. Er jo en bra børse som brukes her. Om det er ren 4.50mm amu. som brukes, kan årsaken ligge i det. Vanlig å gå opp i mm. Til 4.52 ell. 4.53mm. Ikke så ofte at ren 4.50mm går presist i kraftige børser. Med større mm Ø, s t y r e s kulen mer presist gjennom løpet. Ville ha prøvd meg frem på de. Evnt. få tak i annen produksjonserie.

Link to comment
Share on other sites

Vekta alene er ikke avgjørende, hvordan kulene er produsert betyr også en del.

Hvilken hastighet får du med de kulene?

Hva slags diameter har de? (4,50-4,53 etc)

 

Ettersom du har fluer som stikker i alle retninger er det ikke godt å si.

Vanligvis vil en liten vektforandring forandre treffpunktet til ene siden og litt i høyde avhengig av om f.eks 20 kuler er dønn like og to er litt lettere/tyngre, da stikker de fort ut.

 

Som kjent er det vanskelig når hastigheten øker, kulene viser da sine svakheter.

Dersom du er brennsikker på at luffa er jevn (kronograf) sjekk ut Daystate sine kuler.

De har overrasket meg mange ganger med høy kvalitet og jeg bruker ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Joda kulene som ble bestillt skulle være 4.52 men nå målte jeg akkurat og begge typene er 4.49 så da har Sandefjord paintball sendt meg feil kuler.

Synd jeg ikke var mer oppegående og merket dette med en gang.

 

Ja,blir nok å prøve daystate sine også,hvor er beste plassen å kjøpe disse?

 

Ja jeg har kronograf og den har stått klar i en uke,men jeg har vært så sent hjemme at lyset har vært borte.

jeg skiftet regulatoren fordi den ga ujevne målinger,men på disse kulene lå den på rundt 340 m/s mener jeg og huske.

Men når det er sagt så har ikke kulene gjort det så aller verst da med tanke på at de er 4.49/4.50 eller hva.?

 

Et spørsmål til,jeg sitter og sikler på en FX gladiator,men med de dyre hobbiene jeg har så må jeg drøye denne litt,har i stedet kikket på denne Hatsan'en:

http://game-on.no/products/hatsan-at44- ... al-long-lw" target="_blank" target="_blank

Er dette noe å ha?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mailet litt med Sandefjord paintball og han påstår at Jsb kun lager en størrelse av disse,noe som overhodet ikke fremgår av siden hans.

Merker at jeg blir litt irritert,vet han ikke hva han selger:

 

http://www.sandefjordpaintball.no/index ... 81_188_191" target="_blank

 

Når det gjelder Hatsan'en så trodde jeg de dyrere modellene var litt bedre enn den 125 du hater :lol: ??

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Hatsan'en så trodde jeg de dyrere modellene var litt bedre enn den 125 du hater :lol: ??

 

Når 125 er så sinnsykt dårlig og resten er litt bedre vil jo det si at resten egentlig ikke er så fryktelig bra de heller... Jeg tror nesten jeg kan garantere at det aller meste er bedre enn Hatsan med unntak at de kjipeste fra Kina...Ok så er ikke Gamo spesielt kult heller da... :shock:

Ganske mange kjøper noe rimelige greier først og så en som er litt bedre...Hvorfor ikke legge 3-4k på bordet første gangen?

Link to comment
Share on other sites

..........

 

Et spørsmål til,jeg sitter og sikler på en FX gladiator,men med de dyre hobbiene jeg har så må jeg drøye denne litt,har i stedet kikket på denne Hatsan'en:

http://game-on.no/products/hatsan-at44- ... al-long-lw" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Er dette noe å ha?

 

Alternativ ?

 

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 53_1_style" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kun i 452? det er ikke det jeg har fått og på siden til Sandefjord paintball står det at de har både 4.50 og 4.52 men da er det noe feil på sidene til Sandefjord paintball og boksen der det står 4.50 på

 

Hatsan'en koster 5000 Gullvinge :D men jeg har jo lyst på en Fx gladiator som sagt til over 10 lapper.

 

Men har lest noen rewievs på denne jeg linket til og de er jo ikke dårlige og dessuten liker jeg at du kan ha en ekstra luftbeholder som du kan få kjøpt og ha med deg.

Tror den koster rundt 150 us.

 

Liker ikke trestokk,jobber med tre og vil ikke gå rundt å bekymre meg om å få riper,veldig spesielt men sånn er det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...